Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De 11 coachcompetenties in woord en beeld

Ik las De 11 coach competenties als verplichte lesstof voor de coachopleiding die ik volgde. Enerzijds hongerig naar de nieuwe inzichten die de opleiding, en dus het ook het boek mij zouden brengen. Anderzijds met frisse weerstand gezien de ervaringen met andere verplichte literatuur in het verleden.

Roy van den Anker | 25 mei 2021 | 2-3 minuten leestijd

Uiteindelijk werd de gretigheid beloond. Het boek brengt een aantal basale onderwerpen onder de aandacht die op zichzelf weinig betekenis hebben, maar in de context van een opleiding of dagelijkse toepassing concreet waarde hebben.

De schrijvers verbinden zich consequent aan de uitgangspunten van de International Coach Federation (ICF), en de eisen voor certificering. In het boek passeren 11 competenties de revue die logisch zijn voor elke toekomstige coach die zijn beroep serieus neemt en volgens ethische en professionele normen vorm wil geven. De competenties variëren van de overeenkomst en het creëren van vertrouwen en nabijheid, tot het daadwerkelijk kunnen luisteren, de juiste vragen kunnen stelen, en het coachingsproces dusdanig vorm geven dat er daadwerkelijk resultaten worden geboekt, door de coachee.

Rode draad in alle competenties is het partnerschap met de coachee. De coach is weliswaar aan het werk, maar benadrukt wordt dat met name de coachee aan het werk wordt gezet en zelf tot inzichten komt. Geen sturing (of manipulatie) in de richting van een voortgezet doel van de coach, maar de eigen inzichten van de coachee moeten leiden tot het resultaat waar de overeenkomst voor gesloten is. Centraal staat dat de coachee zijn eigen expert is en dat er geen afhankelijkheid van de coach ontstaat. Juist door zelf tot inzichten en actie te komen moet er een langdurig resultaat ontstaan voorbij de duur van de coachsessies. Coachsessies die overigens duidelijk aan moeten sluiten bij de hulpvraag. Zo niet, dan wordt actief verwezen naar ander middelen zoals bijvoorbeeld (psycho)therapie. Ook dat is te herleiden tot de ethische normen die de basis vormen van coachen volgens de schrijvers.

Het boek is zo opgebouwd dat elke competentie in een apart hoofdstuk wordt behandeld volgens een vaste structuur. Een inleiding, indicatoren, voorbeelden, en de ultieme toepassing (meesterschap) worden in vaste volgorde beschreven. Hierdoor is het een prettig leesbaar boek dat door de goed herkenbare structuur makkelijk ‘verteerbaar’ is. De competenties zijn logisch en hadden bij wijze van spreken ook zelf bedacht kunnen worden. Desondanks leggen ze ook een terechte professional en hoge norm neer die soms pretentieus lijkt maar een noodzakelijke kwaliteit borgt in een wereld waar iedereen zich coach kan noemen.

Kort samengevat een boek waarmee je na het lezen nog geen coach bent, ondanks de praktische toepasbaarheid. Wel een boek dat niet mag ontbreken in de leeslijst van elke zichzelf en zijn coachee respecterende coach.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Annemarie van der Meer, Marianne van der Pool
De 8 coachcompetenties

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden