Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jezelf socratisch coachen in werksituaties

Op de werkplek kunnen tal van problemen voorkomen die ervoor zorgen dat u niet effectief werkt. Stress, machtsverhoudingen of communicatiepatronen zijn een aantal voorbeelden van zaken die u belemmeren om constructief met situaties om te gaan. Vanuit de gedachte dat u zelf uw beste coach bent, heeft Hilde Veraart-Maas het boek 'Jezelf socratisch coachen in werksituaties' geschreven. Een uitstekend uitgangspunt als u het mij vraagt, want uiteindelijk kunt u alleen zelf het beste bepalen wat goed voor u is en hoe u beter kunt functioneren. Het vergt uiteraard wel een gedegen aanpak en de nodige tijd en zelfreflectie. Maar dit boek helpt u stap voor stap om te komen tot de verandering die u voor ogen heeft.

Daniëlle de Jonge | 7 april 2010

Wie een relatief simpel plan van aanpak verwacht, heeft het coachen van zichzelf wat onderschat. Er bestaat immers niet één manier om uw doel te bereiken, de manieren zijn talrijk. Dit boek geeft u daarom alle handvatten die u nodig kunt hebben. Aan u de taak om te kijken wat voor u werkt. Om het socratisch coachen onder de knie te krijgen is allereerst achtergrondinformatie noodzakelijk. Het eerste deel van het boek besteedt er ruime aandacht aan. Te beginnen met... Socrates, de Griekse filosoof die zei: 'Ik weet slechts één ding, dat ik niets weet.' Met deze basis heeft hij het stellen van vragen en doorvragen tot een ware kunst verheven. Met Socrates' aanpak stelt u uzelf korte eenvoudige vragen, die aansluiten op uw referentiekader. De antwoorden formuleert u voor uzelf. Zo gaat u steeds een stuk dieper in het probleem om te komen tot een oplossing. De tweede pijler van het socratisch coachen vindt u in de Rationeel Emotieve Training (RET). Het hoofdstuk wat u meer informatie verschaft over deze aanpak is behoorlijk pittig. U ontdekt welk effect een gebeurtenis heeft op gedachten en wat voor consequenties daar uit voortkomen. Belangrijk, want dit geeft aan waarom u reageert zoals u dat doet. Op basis van die bevindingen leert u hoe u uzelf kunt uitdagen of hoe u tot een oplossing kunt komen. Veraart-Maas bespreekt hiervoor verschillende technieken, van meerdimensionaal evalueren tot het maken van een kansberekening of taartdiagram. Na deze basistheorie komt het daadwerkelijke socratische coachen aan bod. Dat verloopt volgens 10 fases, die stap voor stap worden uitgelegd. Ook staan de valkuilen beschreven, want u herkent vast wel dat u iets 'te snel wilt' of dat uw 'onderbuikgevoel' sterk is in een bepaalde situatie. Een koers via de 10 fases voorkomt het stappen in de valkuilen. Wanneer u meer inzicht in dit alles heeft gaat u daadwerkelijk aan de slag. Er staan diverse cases in het boek, aan de hand waarvan u leert hoe socratisch coachen in de praktijk is toe te passen. 'Jezelf socratisch coachen in werksituaties' geeft een goede combinatie van theorie, voorbeelden en oefeningen. In ieder hoofdstuk komen voorbeeldvragen aan de orde. Zo gaat u herkennen wat een socratische manier van vragen stellen is. Daarnaast heeft de schrijfster in een aantal hoofdstukken voorbeelden van een gesprek omschreven. Dit in een stijl van 'vraag' en 'antwoord', heel handig. De laatste hoofdstukken bespreken uitsluitend praktijkcases en geven u de mogelijkheid om te oefenen. In het begin kan het wat lastig zijn, totdat u de fases goed in beeld heeft en weet hoe elke fase wordt vormgegeven. Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor mensen die werkzaam zijn op midden- en hoger niveau. Daarnaast kunnen ook coaches zich de techniek van het socratisch coachen goed eigen maken met behulp van het boek. Wilt u zichzelf ontwikkelen of een ander helpen om problemen op te lossen en veranderingen tot stand te brengen? Dan is het boek zeker een aanrader.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden