Daarnaast bevat het een boekje met een toelichting op het werken met beelden en twintig verschillende 'beeldende' werkvormen. En die gaan verder dan het gebruiken van beelden bij de introductie. Als trainer wilt u deze complete set gewoon hebben om zo tijdens uw training (of opleiding) eenvoudig beelden te kunnen gebruiken.
Soms krijg je wel eens een boek in handen waar je direct enthousiast over bent. Dit overkwam mij bij dit product. Het is veel meer dan een boek; 'Water naar de zee dragen... - en 19 andere activerende werkvormen voor onderwijs, trainingen en workshops'. In een bijzonder mooi vormgegeven doosje vindt u zestig kaarten die anders zijn dan de kaarten die u gewoon in de winkel koopt.
Fotografe Iris Loonen heeft aparte foto's gemaakt. Er zijn kaarten waarop spreekwoorden staan zoals 'water naar de zee dragen', maar ook foto's die met duurzaamheid te maken hebben of foto's waar de leerling/cursist zelf een mening over kan vormen. Deze foto's zijn gecombineerd met een boekje, geschreven door Lia Bijkerk, die toelichting geeft op het werken met beelden.
Zoals in het boekje gesteld wordt: 'daar waar taal niet altijd duidelijkheid schept, zijn beelden heel goed te begrijpen.' Per werkvorm staan de doelen, fase van ervaringsleren en de kenmerken beschreven. Kenmerken zijn onder andere: met hoeveel personen kunt u deze werkvorm gebruiken, hoe lang duurt het en hoe moeilijk is de werkvorm. Ook het soort intelligentie wordt visueel weergegeven. Dit kunt u gebruiken om zoveel mogelijk soorten mensen in een training aan te spreken.
Daarna beschrijft Bijkerk de werkwijze kort en bondig. De koppeling van de werkvorm aan de fase van ervaringsleren, helpt u om de juiste oefening op het juiste leermoment in te zetten.
De vier gebruikte fasen zijn: ervaren door het inbrengen van eigen ervaring, reflecteren op de eigen handelingen, conceptualiseren door de theorie op een beeldende manier te ervaren en toepassen van het geleerde in de praktijk.
In het boekje staan een aantal bekende werkvormen, zoals het gebruiken van beelden bij de introductie of de evaluatie van een opleiding of training. Bij de introductie kunt u de kaarten gebruiken om deelnemers een beeld van zichzelf te laten schetsen.
In het boek wordt een werkvorm beschreven, waarbij u als docent een kaart laat zien die (volgens u) bij de training past. U laat de deelnemers beschrijven wat de betreffende kaart met het onderwerp te maken heeft. Hierbij moeten deelnemers hun kennis van het onderwerp ervaren en hier op reflecteren. Als voorbeeld vermeldt Bijkerk in het boek welke foto een docent bij een bepaald soort training gebruikt heeft. Behalve trainingen zijn er ook werkvormen over het leren van spreekwoorden, het maken van een gedicht bij een beeld of het leren motiveren en stimuleren. Het boekje eindigt met vragen en antwoorden uit de praktijk en gerelateerde literatuur en websites.
Het doosje met foto's en boekje is een aanwinst voor uw lesmateriaal. Het is makkelijk mee te nemen en door er regelmatig het boekje op na te slaan en te oefenen met de moeilijkere werkvormen, verbreedt u zichzelf als docent of trainer. Leerlingen en cursisten die meer visueel ingesteld zijn, zullen in uw lessen meer mogelijkheden krijgen op hun eigen manier te leren. En u zult zeker verbaasd zijn over wat andere mensen in de foto's zien.
Over Ilja Jacobs
Ilja Jacobs is auditor bij de provincie Overijssel, is freelance docent en zit in de raad van toezicht van een welzijninstelling. Ze schrijft de recensies op persoonlijke titel.