In de Balanced Scorecard staat vier perspectieven centraal die managers nodig hebben om hun bedrijfsstrategieën te plannen, te implementeren en te behalen. Deze vier perspectieven van de Balanced Scorecard vertegenwoordigen vier onmiskenbare bedrijfsperspectieven: - klantperspectief; - financiële perspectief; - interne-procesperspectief; - en het leer- en groeiperspectief. Wanneer u deze vier elementen gelijktijdig meet, analyseert en verbetert, kan uw bedrijf of instelling groeien. Dit is een contante herhalingscyclus. Naast het constant blijven meten, dient u ook de strategieën, doelstellingen, doelen en tactieken te bepalen om ze te verwezenlijken.
Volgens de bedenkers van de Balanced Scorecard, Robert Kaplan en David Norton, zal uw bedrijf of instelling door het volgen van deze benadering in balans komen. Met het vinden van dit evenwicht krijgt uw organisatie op cruciale onderdelen de aandacht waar zij recht op heeft. De vier perspectieven zijn allen even belangrijk maar uiteindelijk draait alles om uw klanten. Zij zijn de reden van het bestaan van uw bedrijf of instelling. Het is daarom van cruciaal belang dat u uw klanten begrijpt. Chuck Hannabarger, Rick Buchman en Peter Economy besteden maar liefst drie hoofdstukken om ervoor te zorgen dat u uw klanten gaat begrijpen en hoe u de Scorecard van de klant kunt opstellen. Het beheren van geld vormt de basis van elk succesvolle gezin, bedrijf of instelling. U dient te weten waar het geld vandaan komt, hoeveel er binnenkomt en waarin u het wilt investeren. Dit is essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Helaas ontbreekt het in grote instellingen vaak aan dit totaaloverzicht. De auteurs leggen u in drie uitgebreide hoofdstukken uit wat uw rol is bij de financiële meting. Tevens verschaffen zij u inzicht in het opstellen van het financiële perspectief. Zoals aangegeven dienen de perspectieven in evenwicht te zijn, dus dient u evenveel aandacht te besteden aan de interne processen. Veel bedrijven of instellingen negeren vaak processen die ze zouden moeten meten en controleren, vooral wanneer die processen niet tot de kern behoren en geen waarde toevoegen aan het product of dienst. Hierbij kunt u denken aan inkoop, kwaliteitsafdelingen, opslag en distributie, automatisering, maar ook het management. Deze processen moet u dus juist wel meten. In veel gevallen zijn deze rijp voor verbetering en kunnen tot een enorm rendement halen als u zich er in verdiept. Ook hier zorgen de auteurs er voor dat u uitleg krijgt over uw rol binnen deze interne bedrijfsprocessen. Het leer- en groeiperspectief is het vierde perspectief van de Balanced Scorecard. De uitvoering van dit perspectief ligt in de handen van de direct leidinggevende; alle managers waar werknemers aan rapporteren, moeten dit leer- en groeiperspectiefdashboard te hebben. Hiermee kunt u de huidige behoeften van uw medewerkers bepalen, maar ook of en hoe u hieraan tegemoet kan komen. Maar ook toekomstige behoeften en hoe u uw medewerkers kunt ontwikkelen om aan deze behoeften te voldoen. Chuck Hannabarger, Rick Buchman en Peter Economy leggen op een heldere, toegankelijke manier de basis uit van de Balanced Scorecard. De materie wordt duidelijk en met enige humor beschreven en bevat veel tips. Indien u meer wilt weten over de Balanced Scorecard, bent u een Dummie als u niet met de 'Balanced Scorecard voor Dummies' aanvangt.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.