Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Businessplan op 1 A4 - Word succesvoller met OGSM

Inkoopactieplannen schrijven, het is niet de favoriete hobby van veel inkoopmanagers en inkopers. Daar zou wel eens verandering in kunnen komen na het lezen van het boekje ‘Businessplan op 1 A4’ waarin de OGSM-methodiek wordt beschreven.

Peter Streefkerk | 31 maart 2014 | 3-4 minuten leestijd

Hoewel de titel anders doet vermoeden, is ‘Businessplan op 1 A4’ niet alleen van toepassing bij het maken van plannen voor de business. Het kan dus ook gebruikt worden voor het schrijven van een inkoopactieplan, inkoopjaarplan, projectplan voor een aanbestedings-/offerteprocedure of categorymanagementplan.

Elke inkoopmanager of inkoper heeft als onderdeel van zijn/haar organisatie of bedrijf te maken met de bedrijfsvoering. Binnen de bedrijfsvoering is planmatig werken een van de vereisten voor het leveren van een optimale prestatie. En juist met planmatig werken heeft men binnen de dagelijkse praktijk van het inkopen nog wel eens moeite.

Omdat de waan van de dag regeert en het uitwerken van plannen tijd vraagt die er meestal niet is. Gevolg? Veel inkoopplannen komen niet eens van de grond en als ze dat wel zo is worden ze vaker niet dan wel gerealiseerd.

Met OGSM (Objective, Goals, Strategies, Measures) krijg je een methodiek in handen waarmee de kans groter is dat je je plan daadwerkelijk schrijft en – belangrijker - ten uitvoer brengt. De uitkomst van de OGSM-methodiek is een plan op een A4-tje en dat wekt in eerste instantie wat achterdocht.

Een compleet plan op een A4-tje? Hoe je dat voor elkaar krijgt beschrijven de auteurs Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen in een compact boekje met een ongewoon formaat (kleiner dan A5). Daarbij hebben ze minder dan 150 pagina’s nodig om uit te leggen hoe OGSM werkt.

Behalve het kleine formaat valt op dat de auteurs compact hebben geschreven en overbodige teksten weggelaten. In minder dan 2 uur heb je het boekje uit en een goede indruk hoe de methodiek werkt, welke valkuilen je tegenkomt en kunt vermijden en hoe je het resultaat van OGSM kunt maximaliseren. Vanzelfsprekend begint dan pas het echte werk met de theorie in de praktijk brengen. Bedrijven als NASA, Procter & Gamble, Coca Cola en Mars gingen u voor.

De OGSM methodiek is een verdere uitwerking en verfijning van het gedachtegoed van een van de meest gewaardeerde managementdenkers ooit: Peter Drucker. In de zestiger jaren van de vorige eeuw schreef hij het boek ‘De praktijk van beheer’ waarin hij het begrip ‘management by objectives’ (MBO) introduceerde. Bijna 50 jaar later staat dat begrip ook centraal in dit boekje en blijkt MBO nog steeds niet aan kracht te hebben ingeboet.

OGSM begint met de definitie van het kwalitatieve doel (Objective). Het geeft aan waar je wilt staan aan het eind van een bepaalde periode. Vervolgens vertaal je het Objective in kwantitatieve doelen (Goals). De Strategies (maximaal 5) beschrijven de concrete routes die je kiest om het Objective te gaan halen. Deze Strategies zet je tenslotte om in Measures: een dashboard (voortgang meten) en concrete acties (wie uitvoeren en wanneer opleveren).

De kracht van OGSM is dat kwalitatieve elementen gevolgd worden door kwantitatieve metingen: Objective – Goals en Strategies – Measures. Het verbindt zo ambitieuze doelstellingen met concrete activiteiten.

De kracht van ‘Businessplan op 1 A4’ en de OGSM-methodiek zit hem in de eenvoud. Het boekje is in begrijpelijke taal geschreven, zonder overbodige franje en staat vol met voorbeelden, praktische tips en oefeningen. Daarmee kun je de methodiek direct in de dagelijkse inkooppraktijk toepassen. Of het vervolgens succesvol zal zijn ligt aan de tijd die je ervoor vrij maakt en die voorwaarde heb je zelf in de hand. Dat het boekje in een behoefte voorziet blijkt wel uit het feit dat het lang op de 1e plaats van de top 10 heeft gestaan.

Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Voor € 14,99 mag je je zelf al eigenaar noemen van dit boekje. Een investering die je in veelvoud kunt terugverdienen als je daarnaast ook tijd investeert in de implementatie van de OGSM-methodiek.

Over Peter Streefkerk

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden