Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mangelvrouw

Dat ze kan schrijven heeft Van de Coolwijk al ruimschoots bewezen met haar indrukwekkende oeuvre. Waren het tot nu toe echter kinderboeken, met ‘Mangelvrouw’ laat de auteur op overtuigende wijze zien ook het genre van literaire thriller uitstekend te beheersen.

Hanneke Tinor-Centi | 6 september 2016 | 1-2 minuten leestijd

Is ‘Mangelvrouw’ echter wel een thriller? Tot ver in het boek is het voor mij een roman. Ja, uiteindelijk krijgt het boek een thrillerachtige switch, maar of het dat dan ineens tot een thriller maakt? Nou ja, deze discussie doet niet af aan het feit dat de ‘Mangelvrouw’ een heel fijn boek is. “Bette sloeg haar ogen neer, bang dat ze zich zou verraden. Ik ben niet… Verder kwam ze niet, want Monica’s lippen beroerden haar mond. Bette verstijfde. Het was alsof al haar spieren plotseling deserteerden.”

De ontluikende liefde tussen Bette en Monica is prachtig en realistisch beschreven en de toenemende weerstand van Bette ten opzichte van haar overheersende echtgenoot Lucas, begrijp je. Sterker nog, je wilt haar als het ware het proces in duwen. Simpelweg omdat elk weldenkend mens –in elk geval elke weldenkende vrouw- meer en meer een hekel krijgt aan deze Lucas. “Lucas haatte Queen. Geen Queen of andere poprotzooi in mijn huis! Hoe vaak had hij dat gezegd? Ze was de tel kwijtgeraakt. Lucas was de baas. En niet alleen over de muziek die in hun huis te horen was. Lucas besliste alles. Wat ze at, hoe ze zich kleedde, hoe ze zich opmaakte, of liever gezegd hoe ze zich niet opmaakte, hoe laat ze naar bed ging, met wie ze omging.”

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden