Jansen geeft aan dat je heel goed met het laatste hoofdstuk, ‘De tien meest gemaakte fouten op gebied van SEO’, kunt beginnen. Wanneer je het hoofdstuk leest word je gelijk aan het denken gezet over de inhoud van je website. Goede tips! Het geeft direct duidelijke inzichten en zet je met 2 benen in de grond, ja in de grond!
Als (interim)internetmarketingconsultant is Mark Jansen een autoriteit op het gebied van Search Engine Marketing. Hij vertelt in SEO voor Dummies op duidelijke wijze hoe je de zoekmachines ervan overtuigt jouw website hoog in de zoekresultaten te plaatsen. Jansen: ‘SEO is eigenlijk kort samengevat: er voor zorgen dat jouw website zo is ontworpen dat Google, of een andere zoekmachine, goed kan bepalen waar jouw website over gaat.’
‘De Kleine SEO voor Dummies’ is leesbaar (ook voor echte Dummies) en overzichtelijk opgezet met een uitgebreide en gestructureerde inhoud. Je hoeft je niet aan de hoofdstukvolgorde te houden. Ieder hoofdstuk behandelt een op zichzelf staand onderwerp. Ook het gebruik van de icoontjes om je aandacht op bepaalde onderwerpen te vestigen is prettig. Rode draad is: wees innovatief en origineel, zo kun je echt meerwaarde voor je website creëren, werk legaal, steek tijd in goede teksten, niet in het zoeken naar en gebruik van trucjes om de zoekmachine te slim af te zijn, deze strategie is kortdurend en tijdrovend. Om de invloed van trucjes te minimaliseren past Google regelmatig de algoritmen aan door middel van updates. Ook worden websites die niet aan de kwaliteitseisen doen er van tijd tot tijd door updates er tussen uitgehaald. En heb geduld, een goede PageRanking heb je niet direct. Waarom Google? Er zijn meer zoekmachines! Door Google’s eenvoudige vormgeving en goede relevante resultaten voor zoekopdrachten en omdat Google met aansluitende diensten zoals Google Analytics-data (meten is weten) en Google AdWords meer is dan een zoekmachine, heeft het in het westen een leidende positie weten te veroveren. Daarom ligt het accent in dit boekje op de richtlijnen van Google. Er wordt een heldere en duidelijke uitleg gegeven over de werking van zoekmachines en hoe je website gevonden wordt door de zogenoemde spiders i.e. zoekmachinerobots. Hoe werkt het in vogelvlucht: waar je allemaal op moet letten en wat je wel en vooral niet moet doen wordt stap voor stap behandeld, van de Google sandbox (wachtruimte voor nieuwe websites), indexering, PageRank, trucs, malware, Keywordtool, soorten tags, domeinnamen, SEF (Search Engine Friendly) URL (Uniform Resource Locator), de bestandsstructuur, het hebben van een sitemap, het belang van links, zorgen voor een natuurlijk profiel, de linkbuilding strategieën, wat is wel en wat is niet toegestaan? Het gebruik van Linkbait. Ondanks alle termen is het toegankelijk geschreven. Daarnaast wordt er aandacht besteed hoe je zichtbaarder wordt door je concurrenten te kennen en gebruik te maken van Social Media. Naast de zeer bruikbare inhoud over het optimaliseren van een website inhoud voor zoekmachines, heeft dit boek mij de commerciële meerwaarde van Google laten inzien, hoewel ook ik vaak denk: waar bemoeit Google zich mee. SEO voor Dummies… Zeker klein maar fijn. Een goede leidraad.