Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Twitteren met resultaat

Twitter is een fenomeen dat stormenderhand de wereld verovert. Niet verwonderlijk, want Twitter biedt de gebruiker enorme kansen en mogelijkheden, aldus de introductie van 'Twitteren met resultaat'. Lees mee met andermans conversaties of leer wat anderen denken, zonder opgemerkt te worden. Creëer zelf een 'buzz' rond een merk, product, website of blog. 'Nooit eerder kreeg je zo'n krachtig instrument in handen om te luisteren naar of in te spelen op de wensen en meningen van jouw doelgroep.'

Perry Oostrum | 9 februari 2010 | 3-4 minuten leestijd

Een paar maanden geleden ben ik ook eens begonnen met Twitter. Ik had er al veel over gehoord, maar tot voor kort was wat mij ter ore kwam geen aanleiding het echt serieus te nemen. Inmiddels heb ik er wat ervaring mee opgedaan en eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd van de blijvende waarde van dit medium. Voor wie er nog in het geheel niet mee bekend is, hier wat Wikipedia erover te zeggen heeft: 'Twitter is een gratis service voor sociaal netwerken en voor micro-blogging.

De gebruikers kunnen elkaars updates ('tweets') lezen en versturen. Tweets zijn posts in de vorm van teksten met maximaal 140 posities; zij worden op de profielpagina van de gebruiker getoond en ook verstuurd aan de andere gebruikers die zich hierop hebben geabonneerd ('volgers'). De verzender van een tweet kan het verzenden beperken tot zijn vriendenkring of aan iedereen toegang verlenen (de standaardinstelling). De gebruikers kunnen tweets verzenden en ontvangen via de Twitter-website, via Short Message Service (sms) of met behulp van externe applicaties.'

Toen ik een tijdje terug mijn eerste schreden zette in de wereld van Twitter, heb ik gezocht naar een werk als 'Twitteren met resultaat' van Dick Raman. In tegenstelling tot jongere generaties, die nieuwe technologie al volop gebruiken (nog voor het verpakkingsmateriaal ervan door de vuilnisman is meegenomen), mag ik me graag 'inlezen'. Ik pak er zelfs nog wel eens een manual bij, ik zeg het maar eerlijk. Zo voelde ik mij in de eerste wekenr wat onthand en vooral overweldigd. Een boek als dit had mij veel tijd kunnen schelen... 'Twitteren met resultaat' is een beknopte, maar complete handleiding. Na een heldere uiteenzetting over de werking van het programma en de mogelijkheden ervan volgen handige tips waarmee iedereen, van blogger tot ondernemer en marketeer, het maximale uit zijn Twitter-account haalt.

Het boek staat vol concrete adviezen en aanwijzingen over het optimaliseren van je profielpagina, 'Twitter-etiquette' en het verstandig en veilig gebruik van Twitter, de meest efficiënte zoekacties, onmisbare Twitter-applicaties, de integratie met MySpace en Facebook, enzovoort. Dick Raman kreeg bekendheid als ondernemer, auteur, spreker en eCommerce-goeroe. In 2005 verhuisde hij van Amsterdam naar de Verenigde Staten, waar hij zijn erkenning verdiende als autoriteit op het gebied van elektronisch zakendoen en internet marketing. De lezers van zijn boek krijgen zes maanden gratis toegang tot Tweeteronix.com, een applicatie die Raman zelf ontwikkelde. Met deze applicatie belooft hij dat je zonder veel tijd te investeren alles uit Twitter kunt halen wat erin zit. Deze woorden laten duidelijk horen waar Raman leeft en werkt. Het gebruik van Tweeteronix zorgt ervoor dat je - zonder eigen tussenkomst - het aantal volgers exponentieel ziet groeien. Ik heb het geprobeerd en het klopt, het werkt. Maar je mag je afvragen, of dat nu het doel is van twitteren, het verzamelen van volgers om het verzamelen... Het gaat immers om de inhoud, om wat je te brengen hebt, om wat je aan waardevols weet toe te voegen. Daar komt toch echt je eigen creativiteit bij kijken. Dat moet je zelf doen. Niettemin weet 'Twitteren met resultaat' de beginnende Twitteraar zodanig in het gebruik en jargon te introduceren, dat deze snel tot zinvol en produktief gebruik van het medium kan komen.

Over Perry Oostrum

Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden