'Doorbraak' leest makkelijk; Keith McFarland schrijft heel persoonlijk en aan het begin van elk hoofdstuk staat een quote die ook terugkomt in de hoofdstuk. Je merkt dat McFarland enthousiast is over zijn onderzoek en bewonderend schrijft over de doelgroep. Zijn enthousiasme en bewondering nemen je mee door het boek heen. Eén van de bevindingen van McFarland (onderzoek uit 2007) is dat doorbrekers crisis zien als een kans. Hoe zou het nu, ten tijde van deze economische crisis, gaan met de bedrijven die hij beschreven heeft?
Elk hoofdstuk eindigt met een korte samenvatting, overzicht van onverwachte resultaten uit het onderzoek, tips om de doorbraak te bereiken en soms ook een test. Dit is prettig omdat je de belangrijkste punten weer in beeld krijgt. En met de test kun je meten of je als bedrijf al aan het doorbreken bent. Dit is geen gewoon managementboek.
De auteur stelt zich namelijk kritisch op richting consultants en schrijvers van managementboeken. Zijn doel is om het geheim te onthullen van bedrijven die doorbreken zonder te vervallen in trends en hypes. Elke doorbraak heeft onder andere te maken met een leider met visie gericht op het bedrijf en niet op zijn persoon, die risico's durft te nemen, met passie en oog voor zijn werk en medewerkers. Die bovendien klantgericht is, open staat voor visie van buiten en kritiek van binnen.
'Doorbraak' is geen boek voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe hype. Het is interessant voor degene die nieuwsgierig zijn naar persoonlijke verhalen over het bereiken van succes.
Wat mij bijgebleven is tijdens mijn studie bedrijfskunde en in mijn dagelijks werk is dat geen enkel bedrijf hetzelfde is. Wat mij telkens opvalt, en dat staat ook in dit boek beschreven, is dat een bedrijf veel over zichzelf vertelt, als je op de eerste indrukken let.