In Connect! legt Lanting de lezers de vele voordelen uit van sociale media aan de hand van gedegen kennis opgedaan uit de literatuur, vele gesprekken met CEO's van bedrijven, praktijkvoorbeelden en discussies hoe organisaties kunnen aansluiten op de toepassingen van sociale media. Organisaties moeten zich open, authentiek en verbonden opstellen. Het is een overlevingsstrategie, aldus Lanting.
Daar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is, zien we de opkomst van sociale media. Sociale netwerken zijn in ons privéleven al steeds meer belangrijkere rol gaan spelen als communicatiemiddel met een grote slagkracht. Via Facebook, LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves, YouTube en andere web 2.0-communicatiemiddelen zijn miljoenen mensen virtueel met elkaar verbonden. We leven steeds meer in een open en onbegrensde wereld van communicatie, samenwerking en creativiteit. Maar sociale media nemen niet alleen een enorme vlucht in het privéverkeer maar inmiddels ook in het zakelijk leven.
Traditionele bedrijven worstelen steeds meer met de opkomst van sociale media als Twitter, Facebook en Hyves binnen hun kantoormuren. Grote ondernemingen denken na over een bedrijfscode waarin is vastgelegd hoe de onderneming en haar werknemers zich kunnen en mogen manifesteren op internetplatforms.
Vooral grotere bedrijven zijn veelal op zoek naar manieren om berichten op sociale media te stroomlijnen en in hun voordeel te gebruiken. Veel traditioneel georganiseerde bedrijven hebben geen effectieve sociale-mediastrategie uitgestippeld waarmee vertrouwen en loyaliteit van zowel klanten als werknemers als de toekomst van de organisatie zijn gewaarborgd. In principe kunnen organisaties en bedrijven een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf.
Auteur Menno Lanting is verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW en heeft zich gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties en richt zich in het bijzonder op strategie, innovatie en leiderschap. Lantings bekroonde boek 'Connect!' gaat over een nieuw soort leiderschap. CEO's en andere verantwoordelijken binnen een organisatie zullen een antwoord moeten vinden op wat sociale netwerken betekenen voor hun organisatie en hun eigen manier van leidinggeven daarop aanpassen. Dat is niet altijd eenvoudig en misschien wel leeftijdsgebonden.
Lanting maakt een onderscheid in zijn boek tussen twee soorten werknemers: 'digital natives' en 'digital immigrants'. 'Digital natives' zijn na 1980 geboren en opgegroeid in een digitale wereld. 'Digital immigrants' komen nog uit het industriële tijdperk toen internet nog niet bestond. Bij pure internetbedrijven, zoals Google, maar ook mediabedrijven waar online sociale netwerken echt onderdeel zijn van de strategie, blijken gemiddeld meer 'digital natives' te werken dan 'digital immigrants'.
Deze internetbedrijven gebruiken Lantings aanbevelingen al lang, terwijl traditionele bedrijven die slag nog moeten maken. Traditionele ondernemingen moeten zich inburgeren in de nieuwe digitaal verbonden wereld. Maar het verschil van opvatting over sociale netwerken is niet gemakkelijk te overbruggen, aldus Lanting. In zijn boek komt het verschil duidelijk tot uiting op de manier hoe conservatieve en progressieve CEO's begrippen als 'connect' en 'impact' onderbouwen. Ondernemingen die geleid worden door een progressieve CEO en een succesvolle sociale netwerkstrategie erop nahouden, staan open voor de buitenwereld en stellen zich bloot aan de impact van online sociale netwerken.
Terwijl conservatieve CEO's vinden dat hun medewerkers vooral intern met elkaar moeten 'connecten' om zodoende impact op online sociale netwerken te hebben. In traditioneel georganiseerde ondernemingen is de verantwoordelijkheid voor het 'goed gebruik maken van online communities' gedelegeerd aan stafafdelingen als R&D, HRM en marketing. Interessant zijn Lantings opvattingen hoe een R&D-afdeling haar 'crowdsourcing', een HRM-afdeling 'e-recruiting' en een afdeling marketing 'online-marketing activiteiten' kunnen optimaliseren. Binnen traditioneel georganiseerde ondernemingen moet dan ook een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden.
In zijn boek maakt Lanting inzichtelijk welke stappen nodig zijn om die cultuuromslag te kunnen maken. Hij geeft concrete en inspirerende antwoorden op vragen als: hoe kan ik zelf sociale netwerken gebruiken? Welke nieuwe businessmodellen ontstaan er? Op welke manier behoud je als organisatie aansluiting met de jonge, sociale netwerkgeneratie? Lanting streeft in 'Connect!' een hoog ambitieniveau na. Implementeer 'online sociale netwerken' in de businessstrategie van de onderneming en begin gewoon. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen en kansen die sociale netwerken bieden.
Maar Lanting heeft het helemaal niet over gevaren en risico's die verbonden zijn aan sociale netwerken. Dat is jammer. Want daardoor vertoont 'Connect!' wel trekjes van een goed geschreven en onderbouwd Nederlands juichverhaal. Hoe voorkom je bijvoorbeeld sociale-media-'missers' waardoor een organisatie of onderneming behoorlijke reputatieschade oploopt? Daar geeft Lanting geen antwoord.
Na het lezen van 'Connect!' heb ik als 'digital immigrant' begrepen hoe lastig het is om je online sociale mediastrategie te verankeren in de businessstrategie van een traditioneel georganiseerde multinational.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.