Rasondernemer Muller kan ondanks zijn jonge leeftijd reeds putten uit een rijke ervaring als ondernemer. En weet mede door zijn ervaring en netwerk dat velen met de gedachte lopen om een eigen bedrijf te starten. Maar veelal blijft het bij een gedachte, wat ideeën uitgeschreven op een aantal kladjes en een uiteindelijk een veel besproken droom. Vaak sterk gevoed doordat het door de omgeving als onmogelijk of niet realiseerbaar wordt betiteld. Daarnaast weten deze ondernemers in spe vaak niet exact hoe men hun plannen moet realiseren.
Michiel Muller presenteert in ‘Ondernemen is een ABC’tje een ondernemersroute die deze drempel naar een succesvol eigen bedrijf voor deze doelgroep moet verlagen. Naast cliche onderwerpen als het verlaten van de welbekende veilige haven, en iets nieuws of anders gaan proberen, leidt Muller de lezer via een zeer goed leesbare route naar de mogelijkheden tot het creëren van een eigen bedrijf. Zo start hij met de big three van ondernemerschap.
Dit betreft de drie afwijkende eigenschappen waarover ondernemers beschikken: Openheid. Ondernemers staan veel meer open voor nieuwe ervaringen, zijn nieuwsgieriger en innoveren meer. Ordelijkheid. Waarbij je ook moet denken een zelfdiscipline, toewijding, betrouwbaarheid en afspraken nakomen. Emotionele stabiliteit. Waardoor ondernemers beter tegen stress kunnen en met angst om kunnen gaan. Alsmede zelfverzekerder, meer ontspannen, nuchterder en evenwichtiger zijn.
Muller voegt onder deze laatste ook humor toe. Omdat men daarmee zware onderwerpen relativeert. Aan de hand van de big three kan de lezer bepalen of hij over deze eigenschappen beschikt. Of anders kan de lezer kijken of ondernemers of managers in zijn of haar omgeving over deze eigenschappen beschikken. Of verklaren waarom een ondernemer of manager in je omgeving wel of niet succesvol is.
De route die Michiel Muller beschrijft lijkt te eenvoudig voor woorden. Een Appeltje, Eitje. Oftewel een ABC’tje. Maar in deze eenvoud schuilt de kracht van dit boek. Naast dat Muller wederom de lezer veel stof tot nadenken geeft, slaat hij vaak exact de spijker op zijn kop.
‘Ondernemen is een ABC’tje’ is gelukkig tevens ruim voorzien van praktijkvoorbeelden die direct tot de verbeelding spreken en het ABC’tje kracht bijzetten. Ook doet het mij deugd dat Muller er voor gekozen heeft een beknopt boekwerk aan te leveren waarin hij naast deze praktijkvoorbeelden ruimschoots verwijst naar managementboeken voor degene die zich in een bepaald onderwerp wil verdiepen. Hij past hier gelijk in zijn eigen boek een van de voorbeelden van succesvol ondernemen toe. Namelijk: delen.
Bewust beschrijf ik geen van de vele praktijkvoorbeelden die Muller deelt. Dit moet u echt zelf absorberen. De rode draad - of beter gezegd, de route - door ‘Ondernemen is een ABC’tje’ is, hoe word je (succesvol) ondernemer.
Het betreft uiteraard een abstracte route welke uit drie fasen of stappen bestaat. A, B en C. Naast dat dit de titel is van het boek is dit, zoals vermeld, tevens de eenvoud waarmee Muller schrijft alsmede de eenvoud van de strategie. Zoals Muller terecht verwijst naar Cruyff’s uitdrukking: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. Maar in deze eenvoud schuilt de kracht van dit boek.
Na de ondernemersroute waarin Muller onder andere beschrijft wat het belang is om eerst jezelf te leren kennen en het ontwikkelen van vaardigheden. En dat het vergaren van kennis een belangrijke rol speelt. Gaat Muller vervolgens over tot zijn ABC’tje. A is de welbekende veilige haven, of comfortzone waar veel mensen zich (willen) bevinden.
Indien je in fase A zit, accepteer je de situatie waarin je je begeeft en verloopt de dag op de automatische piloot. B is de keuze de schakelaar om te zetten en in beweging te komen. Met andere woorden. Je gaat je buiten de geplaveide wegen begeven met een doel. De start van ondernemen. C is het punt dat je tot een conclusie komt en je een (succesvol) bedrijf kunt realiseren.
Muller weet met ‘Ondernemen is een ABC’tje’ de lezer te inspireren en vooral inzicht te geven of deze over voldoende ondernemers-DNA beschikt. Of het geeft de lezer inzicht waar het bij hem/haar aan ontbreekt om (succesvol) ondernemer te worden. Daarnaast reikt Muller voldoende tips of verwijzingen aan waar de lezer nog aan moet werken voordat deze de stap van A naar B gaat zetten, om vervolgens C te bereiken.
Michiel Muller levert met ‘Ondernemen is een ABC’tje' wederom een goed leesbaar en interessant boek voor degene die er (al langer) over denkt om voor zichzelf te beginnen. In ‘Ondernemen is een ABC’tje’ wordt een ondernemersroute gepresenteerd die de lezer niet alleen een spiegel voorhoudt maar deze tevens een goede routebeschrijving geeft op de weg naar ondernemerschap.
‘Ondernemen is een ABC’tje' staat vol met praktijkvoorbeelden, is theoretisch zeer goed onderbouwd alsmede voorzien van vele goede bronvermeldingen voor degene die zich in bepaalde onderwerpen verder wil verdiepen. Mijn advies: pas ABC gelijk toe. A. Kom uit uw comfort zone (luie stoel) en schaf dit boek aan. B. Neem de adviezen van Michiel Muller ter harte. C. Breng uw langgekoesterde droom tot werkelijkheid.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.