Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Meer dan een aardig cadeauboekje

Arme managers. Hebben ze eenmaal vakantie, zetten Petra Sevinga en Rob Bos van Schouten & Nelissen ze alsnog aan het denken met hun Kleine reisgids voor managers. Want, zo redeneren zij, ‘geen betere periode om te reflecteren op je werk dan tijdens de vakantie’. Het boekje ligt pas 26 juni op de schappen, maar M&L las alvast de proef en sprak met de auteurs.

Hans van der Klis | 15 juni 2009 | 2-3 minuten leestijd

Huiswerk voor de vakantie? Zo zou je het eigenlijk niet moeten zien, volgens de auteurs van de Kleine reisgids voor managers. Petra Sevinga en Rob Bos willen juist een aardige oplossing bieden voor die managers die het werk niet van zich kunnen afzetten en dikke pillen met managementliteratuur met zich meeslepen. Ze hebben een aantal zinnige dingen bij elkaar gebracht en die zodanig opgeschreven dat je ze ‘tussen de Prosecco’s door’ tot je kunt nemen, zoals Sevinga zegt.

Sevinga en Bos zijn beide al jaren werkzaam voor Schouten & Nelissen. Ze geven trainingen, adviseren en bekleden zelf ook leidinggevende posities. Ze liepen al enige tijd rond met het idee een boek te maken, maar ze vonden het moeilijk te bedenken hoe zij iets zouden kunnen toevoegen aan de bestaande managementliteratuur. ‘In een gesprek met de uitgever kwamen wij tot de conclusie dat alles er al is voor managers, behalve een thriller of een reisboek. Toen viel het kwartje.’

Met de opzet van het boek hebben ze geprobeerd vakantie en wijze lessen uit de vakliteratuur op een speelse manier samen te brengen. ‘Als je dingen die wij normaal gesproken alleen in verband brengen met vakantie probeert te linken met zakelijke inzichten, kom je heel wat parallellen tegen’, zegt Sevinga. ‘Een geijkt voorbeeld: vrouwen kunnen niet kaartlezen. Dergelijke opvattingen kom je, in andere vorm weliswaar, ook tegen in het dagelijks leven. Net als vakantiestress: dat is een jaarlijks terugkerende emotie waar heel wat over te zeggen valt.’

De vakantietips die elk hoofdstuk terugkomen, zijn met zorg gekozen. In het hoofdstuk over geluk adviseren Sevinga en Bos de lezer de Trevi Fontein in Rome te bezoeken, of het varkentje in Florence. Wanneer zij schrijven over rijkdom en graaicultuur, halen ze de Spiegelzaal van Versailles erbij. ‘Die zaal zou tegenwoordig een investering van een paar miljoen vergen’, zegt Sevinga. ‘Zonnekoninggedrag is van alle tijden.’ De crisis komt aan de orde in een hoofdstuk met de titel ‘De weg kwijt’. ‘Daar vragen wij de lezers ook na te denken over hoe zij zelf omgaan met de crisis. De vakantie is juist de ideale periode om te reflecteren. Wat is er lekkerder dan een beetje liggen mijmeren in je hangmat?’

Hoe luchtig het boek ook lijkt, Sevinga benadrukt dat de ‘Kleine reisgids voor managers’ meer wil zijn dan een aardig cadeauboekje. ‘Je hoeft het boek niet van hoofdstuk 1 door te werken tot hoofdstuk 10. Je kunt gemakkelijk heen en weer bladeren. Maar dat betekent niet dat er geen sprake is van een rode draad. Rob en ik hebben elkaar gaandeweg gevonden in de opvatting dat juist dit boek duidelijk kan maken dat het ook in het bedrijfsleven en andere instellingen vooral om mensen gaat. Dat zou je kunnen omschrijven als de signatuur van Schouten & Nelissen: onze boodschap is dat het goed is te investeren in mensen. Wanneer je goed om je heen kijkt, zie je dat wij nog steeds proberen het productieproces steeds verder te verfijnen, dat wij nog steeds efficiency en resultaatgerichtheid voorop stellen. Die benadering zal niet heel lang meer standhouden, is onze overtuiging. De crisis is een belangrijke waarschuwing.’

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden