Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Elke dag als de zon opkomt

Managementboeken zijn er in allerlei soorten en maten. Heel theoretisch, vol met praktische tips of bijvoorbeeld in de vorm van een roman. Van die laatste variant zijn er niet zo veel, de enkele die ik ken zijn over het algemeen heel aardig. Want je leest een makkelijk leesbaar boek, gaat mee in het verhaal en steekt er nog wat van op ook. Dit soort boeken spreken mij het meeste aan als de mix tussen inhoud en het verhaal er om heen in balans zijn. Paul Bessems is met het boek 'Elke dag als de zon opkomt' de uitdaging aangegaan om zijn visie op de community economie te verpakken in een spannende roman.

Daniëlle de Jonge | 30 september 2010 | 2-3 minuten leestijd

'Elke dag als de zon opkomt' heeft als subtitel: 'de geschiedenis van de community economie'. De schrijver geeft zelf aan dat het best lastig is om een boek te schrijven over de geschiedenis van iets wat in werkelijkheid nog moet ontstaan. Nu ben ik wel nieuwsgierig naar die community economie, dus begin ik vol verwachting aan het boek. Wat is die community nou precies, hoe zou dat er in het dagelijks werkleven uit kunnen zien, past het bij mij of is het nog een ver van mijn bed gedachte? Ik besluit me onder te dompelen in het verhaal en kijk er naar uit om dit allemaal te leren.

Het boek is geschreven vanuit de hoofdpersoon Miles. En Miles heeft een beetje pech zo blijkt. Zijn aandeelhouders proberen hem een loer te draaien, zijn bedrijf staat op instorten en zijn huwelijk staat er ook niet al te best voor. Misschien een beetje veel voor de beste man en het verhaal heeft daardoor een wat negatieve ondertoon. Hij klaagt over de dingen die niet goed gaan en valt daar geregeld over in herhaling. Gelukkig heeft Miles wel een positief karakter, want hij gaat stug door en trekt zijn eigen plan. Vrijwel alle tegenslagen biedt hij het hoofd. Soms komt hij in situaties die de werkelijkheid ver weg doen lijken – wie krijgt er veel geld van iemand die hij in een café ontmoet, bijvoorbeeld – maar de gemiddelde manager zal zeker wat van zijn gedrevenheid herkennen. Naast de zakelijke kanten van het leven van Miles, komen zijn privézaken ook voortdurend terug. Om maar aan te geven dat er meer is in het leven dan werken alleen.

Wie zich laat meeslepen door de belevenissen van de hoofdpersoon, loopt het risico dat het doel van het boek – het leren kennen van de community economie – in de vergetelheid raakt. Her en der komt het wel ter sprake, maar echte diepgang is er niet door alle beslommeringen in het dagelijks leven van Miles. Pas na het lezen van ongeveer driekwart van het boek komt die diepgang er wat meer. In makkelijk leesbare vorm krijgt u als lezer meer zicht op de communities. Wat zijn de grondregels, welke levels zijn er te onderscheiden en hoe gaat de community economie van start? Een echte uiteenzetting van het ontstaan van de community economie vindt u niet direct terug in het boek. Het is een eerste aanzet en de schrijver kondigt al een vervolgboek aan. De mix tussen verhaal en inhoud mag in het volgende boek iets meer in balans zijn. Hoewel het soms wat langdradig is en te veel zijpaden worden bewandeld, leest het boek snel en gemakkelijk. Een prettige ontspannen manier om managementinformatie tot u te nemen.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden