Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Opdracht geven met resultaat

'Opdracht geven met resultaat', is geschreven voor opdrachtgevers van allerhande projecten. Auteurs Ten Gevers en Bart Hoitink doen in iets meer dan 100 pagina's handreikingen om het resultaat van projecten te verbeteren. Gevers en Hoitink zijn erin geslaagd om de essentie van het opdrachtgeverschap voor projecten in het algemeen zeer helder op een rij te zetten.

Nico Beenker | 24 februari 2010 | 3-4 minuten leestijd

'Opdracht geven met resultaat' is niet dik, maar boeken van deze geringe omvang zijn erg fijn. Ze komen snel to the point en je leest ze vlot uit. In 'Opdracht geven met resultaat' snijden de auteurs een lastig onderwerp aan: het opdrachtgeverschap van projecten. Het is geschreven voor opdrachtgevers. Maar wie zijn dat eigenlijk? Daarover gaat het eerste hoofdstuk.

De opdrachtgever is volgens de auteurs een persoon die is benoemd, of aangewezen, of uit eigen beweging de rol van opdrachtgever op zich genomen heeft. Wanneer u deze vraag aan een jurist had gesteld, was het antwoord waarschijnlijk eenvoudiger geweest: 'een opdrachtgever is een persoon die een opdracht verstrekt'. Of iets in die trant. Achter dit subtiele verschil gaat een hele wereld schuil, want in veel organisaties is de rol van projectopdrachtgever niet zo eenduidig. De auteurs signaleren zelfs dat het bij de meeste projecten onduidelijk is wie de opdrachtgever is. Daaruit blijkt dat ze hun ervaring vooral in de praktijk hebben opgedaan.

Grevers en Hoitink werken voor trainings- en adviesbureau NIMO. Dit bureau ondersteunt organisaties bij de verbetering en de professionalisering van het projectmatig werken en het projectmanagement. Ze geven veel voorbeelden waaruit blijkt dat het er in organisaties vaak erg onduidelijk aan toe gaat. Daarnaast constateren ze dat het instrumentarium van de opdrachtgever veel minder concreet is, dan dat van bijvoorbeeld een projectmanager. 'Opdracht geven met resultaat' is mede gebaseerd op een onderzoek uit 2008, waaruit bleek dat bijna elke opdrachtgever het gevoel heeft dat hij zelf het wiel aan het uitvinden is. En dat opdrachtgevers hun rol heel persoonlijk ervaren en invullen.

Deze leemte vullen de auteurs met hulpmiddelen, checklists en tips. Het is daarom met name handig voor opdrachtgevers van projecten die op zoek zijn naar meer houvast en structuur. De elf hoofdstukken zijn bovendien helder opgezet en bieden antwoord op vragen als: Wat doet een opdrachtgever? Hoe ontstaat een project? Hoe richt je een project en hoe organiseer je het samenspel? Ieder hoofdstuk heeft een afsluitende checklist. Nou ja checklist, een mindmap! Dat is een techniek om ideeën, allerhande informatie en gedachten in hun onderlinge relaties visueel te ordenen.

De mindmaps in het boek zijn mooi vormgegeven door Tjerk Zijlstra en werken voor mij veel beter dan een doorsnee checklist. Ze stimuleren het nadenken, zodat je daardoor je eigen checklist maakt. Voor de lezer met veel (project)ervaring zal dat zeker werken, voor de minder ervaren lezer waarschijnlijk niet. Die zou eerder baat hebben bij een lijst zoals ze die in de luchtvaart in gebruik hebben: businesscase op papier? Check!; risico's in beeld? Check! Et cetera.

Ik denk dat 'opdracht geven met resultaat' voor veel opdrachtgevers een uitstekende eerste handreiking is. Het helpt de gedachten te ordenen over de rol van de opdrachtgever en geeft de hulpmiddelen een duidelijke plaats. Deze hulpmiddelen hadden naar mijn smaak wel wat beter uitgewerkt kunnen worden. De aanwijzingen voor het opstellen van een businesscase bijvoorbeeld, zijn wel erg summier. Natuurlijk is dat het gevolg van de keuze van de auteurs om een lekker compact boek te schrijven, maar als ervaren lezer geeft het me een wat ontevreden gevoel. Ook mis ik een aantal typische opdrachtgeveronderwerpen, zoals Europees aanbesteden en het sluiten van een projectcontract met een externe dienstverlener. Maar daar zijn dan weer andere boeken voor te koop. Zoals bijvoorbeeld: 'Aanbesteden!?', van Hein van der Horst en Mary-Ann Schenk.

Over Nico Beenker

Drs. Nico Beenker mmc heeft vijfentwintig jaar ervaring met IT-projectmanagement in het bedrijfsleven en bij de (semi) overheid, hij managet projecten, geeft nprojectmanagementtrainingen en coacht projectmanagers en opdrachtgevers. Eerder publiceerde hij Handboek CRM (2002), Lead IT or Lose IT (2010, 2015).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden