De aanleiding voor het schrijven van 'Coachend leiderschap' is Koopmans ervaring met mensen die het moeilijk vinden om de rol van coachend leidinggevende op zich te nemen. Vaak vinden ze het lastig om te delegeren, hebben ze de neiging de problemen van medewerkers op te lossen en denken ze dat iedere medewerker op dezelfde manier moet worden aangestuurd. Dit boek geeft handvatten om als leidinggevende beter coachend leiding te geven door te delegeren. Het geeft ook de do's and dont's van het coachen. en hierdoor is het een heel praktisch handboek om de eerste stappen naar coachend leiderschap te zetten. 'Coachend leiderschap' is geschikt voor alle leidinggevenden die van een controlerende en sturende stijl van leiding geven naar een vertrouwende en delegerende stijl over willen gaan. De auteur schrijft toegankelijk en begrijpelijk en zet de lezer bewust aan het denken door de zogenaamde 'reflectievragen'. Dit zijn de vragen die gesteld worden na elk stuk belangrijke theorie. Ze zijn bedoeld om te reflecteren en concreet na te denken over het eigen gedrag en dat van anderen. 'Coachend leiderschap' bestaat uit een aantal onderdelen, die per hoofdstuk worden uitgediept. Zo komen bijvoorbeeld de aspecten van communicatie en communicatieve vaardigheden aan bod. Ook wordt stilgestaan bij de vraag wat coaching is en welke interventiestijlen er zijn. Verder kijkt Koopman naar resultaatgericht management en de gesprekken die horen bij de coachingscylcus. Ter afsluiting besteedt ze aandacht aan het begeleiden van medewerkers bij verzuim en reïntegratie. In de hoofdstukken over communicatie gebruikt de auteur veel van hét boek op het gebied van neurolinguïstisch programmeren, 'Je ongekende vermogens' van Anthony Robbins. Ook komt de theorie van de Rationele Effectiviteits Training aan de orde. Beide theorieën vormen de basis voor alles rondom effectieve communicatie en daarom is dit wat mij betreft een goede keuze. In de hoofdstukken over coaching wordt het situationeel leiderschapsmodel van Hersey en Blanchard gebruikt, het GROW-model van Whitmore, een handig instrument om coachingsgesprekken te structureren, en de interventiestijlen van Blake en Mounton. Bij het performancemanagement en competentiemanagement wordt het 'ijsbergmodel' van McClelland toegelicht. 'Coachend leiderschap' geeft concreet aan welke gedragskenmerken een leidinggevende zou moeten hebben om zijn rol als coach goed in te vullen. Hierbij past de nuancering dat een leidinggevende ook manager is en dat die daarom zelf moet bepalen welke van de genoemde gedragskenmerken hij wil ontwikkelen en passen binnen zijn rol. Wil je toch nog iets specifieker op delegeren ingaan en meer praktische tools leren gebruiken dan is een verdieping aan te raden. Hiervoor verwijs ik naar het boek 'Delegeren' van John Payne en Shirley Payne. Als aanvulling op het boek 'Coachend leiderschap' is het boek 'Durven delegeren' van André M. Nijssen ook aan te raden. Iedere leidinggevende kent wel de uitspraak 'vertrouwen is goed, maar controleren is beter'. Dit boek geeft de tools om van dit adagium af te stappen en meer op basis van vertrouwen te gaan acteren. Het uiteindelijk doel is het potentieel van de medewerkers beter te benutten.
Over Marius van Rijswijk
Marius van Rijswijk is directeur-eigenaar van consultancybureau Doen Consultancy. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.