Bob de Groot onderzoekt de toegevoegde waarde van HRM aan de hand van een aantal duidelijke bouwstenen. Allereerst de historie en evolutie van het HRM-vak - dit betreft voornamelijk een beschrijving van de ontwikkeling van het vakgebied tot heden. De tweede bouwsteen is HRM en succes; in dit hoofdstuk wordt voornamelijk ingegaan op het vraagstuk hoe HRM toegevoegde waarde kan leveren en wat daarbij eventuele valkuilen zijn. En ten slotte de bouwstenen voor succes; een uitleg over wat de drie bouwstenen kunnen, willen en mogen. Het tweede gedeelte van 'Veel succes in HRM!' bestaat dan vervolgens uit een samenvatting van interviews met diverse HR-directeuren. Dit zijn dus voornamelijk praktijkverhalen. Algemeen kan gesteld worden dat de auteur een nobele poging heeft gedaan om de vraag te beantwoorden hoe HR toegevoegde waarde kan leveren en welke factoren bepalend zijn voor een succesvolle loopbaan in het HRM-vak. Maar wellicht ligt daar ook tegelijkertijd de zwakte van het boek; het is een vraag die al vele malen onderwerp van discussie is geweest. De inzichten die in dit boek naar voren komen, zijn dan ook veelal gebaseerd op inzichten uit eerdere literaire discussies; zo wordt er meerdere malen gerefereerd aan inzichten van Dave Ulrich en Rob Vinke. Ook in het laatste hoofdstuk, waarin de auteur met zijn 'kunnen, willen en mogen'-model tracht antwoord te geven op de vraag hoe HRM succesvol kan zijn, blijven de inzichten toch wel op een erg abstract niveau. Een voorbeeld daarvan is de slotparagraaf van de auteur waarin hij nader ingaat op het begrip 'HR highflyer', dit in antwoord op zijn vraag op welke manier HRM toegevoegde waarde kan leveren. Naar het inzicht van de auteur is een 'HR highflyer' een businessplayer, businesspartner, change agent, talent manager en verbindingsofficier ineen. Een persoon die strategisch georiënteerd is en meebuigt met de veranderende organisatie context. Voorgaande is allemaal waar, maar zegt tegelijkertijd vrij weinig als het verhaal in die termen blijft hangen. Het zijn dan ook niet die termen of algemene weetheden waar de gemiddelde HR-professional van zal opkijken, de grote meerderheid is hiermee bekend. Het is juist de verdiepingsslag, die in dit boek helaas ontbreekt, die het aantrekkelijk had kunnen maken. Hoe maak je bijvoorbeeld de vertaalslag van de theorie naar de dagelijkse praktijk waarin veel HR-professionals momenteel verkeren, denk bijvoorbeeld aan reorganisaties? En hoe kan de HR-professional daarbij onderdeel worden van de business - in plaats van uit te voeren wat hen wordt gevraagd? Hoe kunnen ze pro-actief handelen en een businesspet opzetten waarmee ze een discussie met betrekking tot headcountkosten voorkomen? Interessante vraagstukken naar mijn mening, maar verwacht daar geen antwoord op in dit boek. De auteur geeft overigens in zijn inleiding wel aan dat het ook niet zijn intentie is om pasklare antwoorden te geven op het vraagstuk wat succesvol HRM is (lees: wat de toegevoegde waarde van HRM is). Ook schrijft De Groot dat hij geen wetenschappelijk pretenties heeft. Dat is naar mijn inzicht een onvoldoende verklaring voor het feit dat hij bepaalde verdiepingsslagen heeft laten liggen. Het tweede gedeelte van het boek, dat volledig is gevuld met interviews, is op zich een leuke aanvulling maar wellicht dat de auteur daar beter had kunnen kiezen om gedeelten van interviews in te voegen in het eerste gedeelte van het boek. Dan komt het eerste gedeelte van het boek minder abstract over en komt de waarde van het interviewmateriaal beter tot zijn recht. Een andere kanttekening die nog bij het boek geplaatst mag worden, is dat de auteur zelf werkzaam is binnen het HRM-werkveld en zich met het onderwerp van het boek tevens richt tot vakgenoten. Derhalve had hij ervan mogen uitgaan dat er een zekere voorkennis bestaat bij zijn vakgenoten, iets wat in het boek niet blijkt. Zo beslaat hoofdstuk 1 een beschrijving van de ontwikkeling van het vakgebied en ook in andere hoofdstukken blijven inzichten steken op algemene wetenswaardigheden. Weinig vernieuwend dus voor de gemiddeld goed geschoolde HRM-professional! Bob de Groot had dan wellicht ook beter een andere doelgroep kunnen kiezen, bijvoorbeeld startende HRM-scholieren. Aan deze doelgroep biedt 'Veel succes in HRM!' een fantastische introductie in het HRM-werkveld en de aanvullende interviews hebben dan ook wel degelijk toegevoegde waarde. Kortom - lezen als je een HRM-student bent of een startende professional. Indien je al wat meer jaartjes meedraait, biedt dit boek weinig vernieuwende inzichten.
Recensie
Veel succes in HRM!
Bob de Groot gaat met 'Veel succes in HRM!' in op de veelgestelde vraag over de toegevoegde waarde, en daarmee het bestaansrecht, van het Human Resources vakgebied. Het boek is voor de HRM-er geschreven maar is vooral geschikt voor HRM-scholieren en beginnende professionals.
Stendert Krommendam
|
11 november 2010