Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communicatieprofessionals en ethiek

Mag een communicatieprofessional bewust informatie achterhouden? Het is een cruciale vraag en een goed antwoord ligt voor de hand. Toch? Hans Krabbe maakt in 'Communicatieprofessionals en ethiek' duidelijk dat het goede antwoord niet voor de hand ligt. Het antwoord kan verschillen. Als loyaliteit aan de eigen organisatie een belangrijke waarde is, dan luidt het antwoord 'neen'. Is openheid en transparantie een belangrijke waarde dan luidt het antwoord 'ja'. Elke communicatieprofessional wil wel moreel competent handelen, maar hoe doe je dat?

Martin van 't Klooster | 21 oktober 2011

In 'Communicatieprofessionals en ethiek. Morele communicatievraagstukken in organisaties' maakt Hans Krabbe duidelijk dat gedragscodes of regels en voorschriften voor communicatie niet of nauwelijks voorhanden zijn. Communicatieadviseurs en voorlichters hebben ooit wel eens een gedragscode gehad, maar de huidige beroepsvereniging Logeion kent er geen. De marketing- en reclamewereld kent wel een Reclamecode Commissie, maar de uitspraken zijn niet wettelijk bindend. De journalisten hebben een Raad voor de Journalistiek, maar ook die heeft geen ultiem gezag. Toch zijn communicatiespecialisten dagelijks bezig op een breed en gezaghebbend maatschappelijk terrein. Sommige zijn 'spindocters', voor wie lekken naar de media of het framen (betekenis geven) van issues dagelijks werk is. Andere zijn druk met het 'profileren van bestuurders/CEO's van multinationals of met crisiscommunicatie na een incident, conflict of schandaal. Weer anderen willen de houding van het publiek ten positieve beïnvloeden of zelfs tot verandering van ander gedrag verleiden (bijvoorbeeld orgaandonatie). Mag dat zomaar? Is dat 'goed' of juist niet? Hans Krabbe kiest niet voor 'do's and dont's'. In een heel gedegen, vlot geschreven en diepgravende publicatie kiest hij voor een brede aanpak. Hij wil communicatieprofessionals een gedegen handvat aanreiken om systematisch na te denken over ethische dilemma's. Hij neemt de communicatieprofessionals bij de hand voor een diepe duik in de theorie. Wie zijn rol als communicatieprofessional in ethische kwesties goed wil vervullen moet moreel competent worden. En dat begint met het onderkennen, analyseren en signaleren van vraagstukken van 'goed en kwaad'. Hij gaat daarbij te rade bij filosofen en ethici, die daarover vanuit verschillende invalshoeken iets te melden hebben. De waarden en normen van de organisatie, die van de communicatieadviseur als communicatieprofessional en zijn of haar persoonlijke waarden en normen komen eveneens aan de orde. Krabbe verweeft steeds actuele problemen en situaties (de bank- en kredietcrisis) met ethische aspecten van bedrijfscultuur, leiderschap en organisationele communicatie (vroeger ook wel PR genoemd). Hij legt steeds een verbinding met de dagelijkse praktijk Uiteindelijk beschrijft Krabbe een model voor morele communicatiebesluitvorming in organisaties. Ook dat is geen pasklaar model. Het formuleert uitgebreid de vragen om de ethische dilemma's in het te voeren communicatiebeleid boven tafel te krijgen. Dat laat alle ruimte om het communicatiebeleid 'op maat' in te richten. En passant biedt hij de individuele communicatieadviseur bovendien inzichten om zich moreel te verantwoorden ten opzichte van de opdrachtgever of directie. Maar ook in het brede maatschappelijke discours, waarin ethiek en moraal weer een prominente rol gaan vervullen. Dat heeft de bankencrisis in ieder geval wel opgeleverd. Er zijn niet zoveel publicaties over het onderwerp ethiek en communicatiebeleid. Ook de beroepsverenigingen en -opleidingen worstelen met het onderwerp. Deze publicatie maakt duidelijk dat het geen gemakkelijke kost is, maar het zet wel de relevante items op een rijtje. Het is daarmee een nieuwe mogelijkheid om het onderwerp uit te diepen. 'Communicatieprofessionals en ethiek. Morele communicatievraagstukken in organisaties' is daarom niet alleen interessant voor studenten, maar ook voor meer en minder ervaren communicatieadviseurs en – managers.

Over Martin van 't Klooster

Martin van 't Klooster is zelfstandig communicatieadviseur bij Communicatie met beleid.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden