OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
13 resultaten
recensie
Verandermanagement
27 december 2011
Martin van 't Klooster
Zeventig procent van de veranderingen in organisaties heeft niet het beoogde resultaat. Dat is een veel aangehaald citaat van professor Jaap Boonstra. Hij heeft zich als wetenschapper en adviseur veel bezig gehouden met complexe veranderingsprocessen in overheidsinstanties en bedrijven. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden (van onder meer professor De Caluwé ) is een ander bekend citaat. Wat kunnen communicatieadviseurs bijdragen aan wat (bijna?) een ieder voor veranderingen onmisbaar vindt; het draagvlak? Monica Wigman levert in 'Regel jij het draagvlak?' meer dan handige tips. En niet alleen voor communicatieadviseurs overigens.
recensie
Communicatie en media
21 oktober 2011
Martin van 't Klooster
Mag een communicatieprofessional bewust informatie achterhouden? Het is een cruciale vraag en een goed antwoord ligt voor de hand. Toch? Hans Krabbe maakt in 'Communicatieprofessionals en ethiek' duidelijk dat het goede antwoord niet voor de hand ligt. Het antwoord kan verschillen. Als loyaliteit aan de eigen organisatie een belangrijke waarde is, dan luidt het antwoord 'neen'. Is openheid en transparantie een belangrijke waarde dan luidt het antwoord 'ja'. Elke communicatieprofessional wil wel moreel competent handelen, maar hoe doe je dat?
recensie
Communicatie en media
15 juni 2011
Martin van 't Klooster
Communicatiebeleid over infrastructurele plannen en projecten in gebied, regio of woonwijk verandert. Steeds minder volgen de initiatiefnemers de lijn; plannen achter het bureau voorbereiden, uitgewerkte plannen bekend maken en vervolgens in de verdediging en de plannen 'boven water' houden. In 'Gebiedscommunicatie als cocreatie' behandelen Renate Werkman en Dorien Bunt een deelaspect. Zij zetten voor communicatieadviseurs de keuzes op een rijtje om de vaak gecompliceerde processen te faciliteren.
recensie
Internet en social media
18 mei 2011
Martin van 't Klooster
Een communicatieadviseur van brancheorganisaties en beroepsverenigingen treft het. Begin 2011 is het 'Handboek sociale media voor branche- en beroepsverenigingen' verschenen. Therèse de Bijl heeft haar master thesis bestuurskunde met onderzoek bij branche- beroepsorganisaties uitgewerkt tot een prettig leesbare publicatie. Naast theorie bevat de publicatie veel praktische handvatten om social media beleidsmatig in te zetten binnen het specifieke karakter van deze bijzondere organisaties. Met dit handboek kan elke communicatieadviseur aan de slag en kan een bestuurder, manager of lid het nieuwe mediabeleid beoordelen.
recensie
Communicatie en media
30 december 2010
Martin van 't Klooster
In 'Digitale interne communicatie 2 1/2 ' vraagt Luc de Ruijter vrij dwingend aandacht voor twee zaken bij de ontwikkeling van digitale interne communicatie. Het gaat er niet om 'hoe mooi een tekst is of een website, maar of de informatie voorziet in informatiebehoefte' en 'de rol van de communicatieadviseur is niet langer een 'middelenmannetje/-vrouwtje', maar een adviseur op strategisch niveau.' Communicatie dient zich meer bezig te houden met de inhoud en los te komen van de vorm, wil ze überhaupt strategische waarde hebben.
recensie
Non-profit
1 september 2010
Martin van 't Klooster
In 'Dat is koffie' belicht Erik-Jan Hopstaken de impact van persoonlijke gesprekken in het contact tussen professionals van woningcorporaties en 'hun' huurders. Gewoon aan de keukentafel en zonder een directe aanleiding als plannen voor grootscheepse renovatie of een nieuwe lange termijnstrategie. Op het eerste gezicht geen trendy onderwerp, maar in kort bestek weet de auteur het belang ervan goed aan te geven. En passant geeft hij ook nog heel concrete tips voor een succesvolle aanpak. En dat niet alleen voor de professionals van woningcorporaties, maar ook van zorginstellingen en onderwijsorganisaties.
recensie
Advisering
15 juli 2010
Martin van 't Klooster
Het lijkt een aantrekkelijke titel; 'De lerende adviseur; trends in professionalisering'. Wie wil er niet leren en tegelijk een handzaam inzicht in wat het vak verder moet brengen?. Even de waan van de dag ontstijgen en met een helikopterview ook op de zin van het vak kauwen? Lees dan de bundeling van uiteenlopende artikelen en visies door Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers niet. Zij roepen in de eerste pagina's vragen op en stellen in de sluiten in de epiloog het boek af met nog meer vragen. Willen adviseurs wel leren en een relevant antwoord vinden op trends in professionalisering?
recensie
Communicatie en media
17 maart 2010
Martin van 't Klooster
2-3 minuten leestijd
Wat maakt nieuws tot nieuws en wat niet? En wie of wat bepaalt dat? Het zijn prangende vragen voor wie beroepsmatig of beleidsmatig met publiciteit, mediabeleid of marketingcommunicatie te maken heeft. Het speelt nog pregnanter als het gaat om nieuws over producten, merken of bedrijven. Vaak haalt het nieuws de media op een heel andere manier dan de bedoeling was. Met 'In het nieuws' willen Marjolijn van Oordt en Eefje Herregodts vooral de marketeers op weg helpen. En zij doen dat met heldere modellen en handige tips.
recensie
Internet en social media
20 januari 2010
Martin van 't Klooster
Huib Koeleman schetst de mogelijkheden en grenzen van nieuwe media bij de interne communicatie in organisaties. In 'Twitteren op je werk - en andere mogelijkheden van social media voor interne communicatie' neemt hij ons mee in zijn duik in een spraakmakend nieuw medium en de wondere wereld van nieuwe communicatietechnieken. Daarbij schrijft hij niet alleen voor websitedeskundigen maar vooral voor communicatieprofessionals en managers die betrokken zijn bij het interne communicatiebeleid.
recensie
Communicatie en media
11 januari 2010
Martin van 't Klooster
Eén van de spannendste publicaties over geschiedenis van een spraakmakend medium is 'Het geheim van de Telegraaf'. Mariëtte Wolf is op basis van het verslag van jarenlange onderzoek gepromoveerd tot doctor in de mediastudies. De publieksuitgave van haar inspanningen laat zich lezen als een schelmenroman. Maar ook wie alleen de 484 pagina's tekst wil lezen en de ruim 80 pagina's noten, bronnen en literatuuropgave voor gezien houdt, moet er wel de tijd voor nemen.
recensie
Non-profit
2 november 2009
Martin van 't Klooster
Voor wie echt bezorgd is over hoe Nederland wordt geregeerd en wat er moet gebeuren om dat te verbeteren heeft de NRC de artikelen van Marc Chavannes samengevat in 'Niemand regeert'. Als correspondent in eigen land beschrijft Chavannes de Nederlandse 'marktstaat' en wat verzelfstandigde uitvoeringorganen doen of juist nalaten ('regeren is vooruitschuiven'). Maar hij schildert ook wat u als burger kunt doen om ons land werkelijk vooruit te helpen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 september 2009
Martin van 't Klooster
2-3 minuten leestijd
Wie herkent niet de eigen verbazing en onmacht als een conflict met een collega, medewerker of opdrachtgever maar voort duurt en bedroevend eindigt? Of het vervelende gevoel dat u en uw medewerker wel op een heel verschillende golflengte communiceren? Sjaak Overbeeke geeft in ''Beter communiceren met voelers, denkers en doeners' een concreet uitgewerkt stappenplan en tips om voortaan effectiever te handelen.
recensie
Algemeen management
12 augustus 2009
Martin van 't Klooster
2-3 minuten leestijd
Voor HBO-studenten en startende ondernemers in de creatieve industrie, in het bijzonder de media- en intertainmentindustrie, bevat 'Management en organisatie in de media- en entertainmentindustrie' van Joost Scholten heel veel bekende abc-tjes. Wie ook nog de moeite neemt om op www.managementmedia.boom.nl de aanvullende informatie door te nemen en de vragen serieus invult, komt beslagen ten ijs op het tentamen organisatie en management. Maar het blijft de vraag wat de werkelijke invloed is van ontwikkelingen in en om het bedrijf en door managers gekozen oplossingen.