Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek Internetresearch, vijfde editie

Het aantal malen dat ik mijn studenten heb laten zoeken naar informatie die verder gaat dan Wikipedia is ontelbaar inmiddels. Toch blijven veel beginnende onderzoekers, wat de studenten die ik begeleid zijn, tegen het feit aanlopen dat het zoeken met b.v. Google, lastig en tijdrovend is.

José Otte | 9 februari 2016

Dat lijkt in ieder geval zo, tot je de juiste middelen hebt gevonden. Dasselaar neemt de lezer echt mee naar het begin van het begin, met het tonen van sites waar je goedkoop computers en computerprogramma’s kunt krijgen. Alsook uitleg over spyware e.d. Het wordt echt interessant als Dasselaar tips gaat geven, die netjes worden aangegeven door een icoon. Het openen van een nieuw venster, zodat je al zoekende de draad niet kwijtraakt is wel een handige. Buiten de veelal bekende zoekmachines zoals Google en Ilse beschrijft Dasselaar ook de gespecialiseerde Wolfram|Alpha, waar je gemakkelijk grafieken uit kunt toveren, b.v. om te zien hoe de economische groei in Nederland en Duitsland zich tot elkaar verhouden gaat. Een laatste onderdeel dat ik interessant vind in het boek zijn de nuttige researchwebsites waarin per onderwerp wordt aangegeven welke websites er zijn. Een onderwerp is b.v. ‘archieven’ of ‘biografieën’. Het boek is vooral voor journalisten en mensen die b.v. op zoek zijn naar een persoon een interessant naslagwerk. Studenten die op onderzoek moeten voor hun afstudeeronderzoek kunnen hier ook wat interessante tips vinden, zoals hoe je zoekt op Google e.d.

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden