Dasselaar, als een ervaren reisgids, als een connaisseur van het internetparadijs, probeert je wegwijs te maken. In die zin heeft dit boek dan ook erg veel weg van de beroemde reisgidsen voor de jongelui die met rugzak en weinig geld naar onbekende oorden trekken. ‘Bezoek vooral de Old Mill, het enige café dat het lokale bier tapt.’ ‘Een goede liftplaats is tankstation The Last Resort, veel vrachtwagenchauffeurs vinden gezelschap voor de lange reis best prettig.’ Het zijn de tips die bij de ouderen onder ons een glimlach tevoorschijn toveren (‘weet je nog ouwetje’), en die jongeren op weg helpen om het toch vooral zelf uit te vinden. Zo ook dit boek. De wat meer ervaren internetter zal vaker ‘o ja’ dan ‘o jee’ zeggen, en de jonge onervaren internetreiziger weet het al, of zal worden aangespoord om het inderdaad zelf uit te zoeken. De uitgebreide stadsplattegronden, dus de beschrijvingen van zoekmachines als Google, zijn nuttig, maar anders dan plattegronden verdienen ‘apparaten’ die zulke handleidingen nodig hebben om ze aan de praat te krijgen geen schoonheidsprijs. Het is alsof je een plattegrond in handen krijgt waar alles opstaat, behalve de straatnamen. Daar heb je een aparte kaart voor nodig. Op de bonnefooi dan maar? Dat is op internet nou ook weer niet aan te raden, hoewel je ver komt. En als je dat ene plekje even niet kunt vinden, dan pak je de reisgids van Dasselaar.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.