Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Not Invented Here

Bij ons op kantoor slingerde een exemplaar van het zorgkatern van Nieuw Amsterdam #06 (een uitgave van Pakhuis de Zwijger) rond en dus bladerde ik daar even doorheen. Al snel stuitte ik op interessante artikelen over robotisering in de zorg, science fiction in de OK en AED-drones. In deze artikelen werd Ramon Vullings, auteur van ‘Not invented here’ geïnterviewd. Hij beschrijft een aantal cross-industry innovaties, bijvoorbeeld hoe een MRI-behandeling voor kinderen wordt omgetoverd tot een avontuur, geïnspireerd door storytellers zoals Disney. Dit en nog wat voorbeelden maakten dat ik wel meer wilde lezen over cross-industry innovatie en daarom bestelde ik het boek.

Milou Engelaer | 1 september 2015

Op het eerste oog was het boek niet wat ik ervan verwachtte. Een boekje van 15 bij 15 cm, met veel plaatjes, tekeningen en quotes en heel weinig tekst. Al snel kwam ik erachter dat het geen boekje is dat je aan de hand neemt door een methode om cross-industry innovatie te bereiken. De auteurs geven aan dat het boekje bedoeld is om je ‘match sensitivity’ te vergroten, en reiken hiervoor voornamelijk inspiratie aan. ‘Not invented here’ stelt dat andere sectoren (of zelfs de natuur) allang een oplossing hebben voor jouw probleem/uitdaging en dat je je eigen innovatie kan kickstarten door hier meer gebruik van te maken. Door veel te vragen en goed buiten je eigen sector te kijken, kun je innovaties van andere kopiëren, aanpassen aan je eigen context, en inzetten. Om dit te kunnen doen, moet je in staat zijn om vanaf een hoger abstractieniveau naar je eigen en andermans uitdagingen te kijken (concept), slimme paralellen te trekken tussen jouw uitdagingen en die van anderen (combine) en andermans oplossingen passend te maken voor jouw uitdagingen (create). Het boek gaat verder in op een aantal manieren waarop je match sensitivity verhoogd. Zo krijg je tips over het stellen van betere en mooiere vragen, het inzetten van je netwerk en het gebruik van internet zoekmachines. Ook geeft het veel inspiratie door methodes (tools) die je uit je oude vertrouwde denkkader halen (bijvoorbeeld het gebruiken van business synoniemen), door prachtige platen en foto’s, quotes en vele voorbeelden. Wat mij betreft hadden die voorbeelden aan kracht kunnen winnen door ze meer toe te lichten. Soms kan ik denkrichtingen niet volgen of ben ik niet bekend met de producten of organisaties die worden beschreven. Een voorbeeld: in het boek wordt benoemd hoe het bekend raken met een nieuw businessmodel ertoe kan leiden dat het in andere sectoren makkelijker geaccepteerd wordt. Als voorbeeld geven ze, en ik citeer: ‘The IKEA for road Construction, schools, vacations etc.’ Well, you lost me there. Ik geloof dat mijn ‘match sensitivity’ nog maar minimaal is. En dat is jammer! Want als consultant kom je binnen bij verschillende sectoren en kun je dus een uitstekende versneller zijn van cross-industry innovatie. Een beetje zoals een bij zorgt voor (kruis)bestuiving tussen planten. Wat dan toch weer een soort cross-industry analogie is.

Over Milou Engelaer

Milou Engelaer houdt zich voornamelijk bezig met organisatie-ontwikkelvraagstukken, meestal in de ziekenhuiswereld maar soms ook in andere delen van de zorgsector (langdurige zorg, farmaceuten). Dat doet ze zowel in project- en programmateams als in de rol van procesbegeleider. Daarnaast geeft ze regelmatig trainingen en begeleidt ze intervisie. Ze is verbonden aan TwynstraGudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Ramon Vullings, Marc Heleven
Not Invented Here

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden