Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het moordbedrijf

In w

Remko van der Honing | 8 februari 2004

elk managementboek staat beschreven dat mensen elkaar met de dood bedreigen, een manager de liefde bedrijft met zijn secretaresse en corruptie bijna leidt tot de ondergang van die onderneming? Er zijn weinig boeken waarvoor het geldt, maar 'Het moordbedrijf' is er één van. Een managementboek in de vorm van een thriller. 'Het moordbedrijf' beschrijft de ambitieuze manager Frans Kuperus, aangenomen als salesmanager in een organisatie die smeermiddelen produceert. Er gebeuren geheimzinnige dingen, uiteraard verraadt deze recensie de clou van het boek niet. Kuperus gaat op zoek naar de weerstand tegen verandering en probeert deze met diverse plannen aan te pakken. Voor startende verkopers biedt het boek nuttige tips. Denk hierbij aan een checklist voor het bezoek aan een klant, de interdependentie tussen mens/wens/proces en het Eureka voor het maken van een aanbieding. De 'Eureka' helpt onthouden welke basisingrediënten nodig zijn voor een schriftelijke of mondelinge offerte: Economisch voordeel Unieke kenmerken Relevantie voor de klant Eerdere toepassingen Korte en middellange termijnverbeteringen Alternatieven De managementtheorie is met name gericht op verkoopvaardigheden. De belangrijkste concepten en theorieën over verandermanagement komen nauwelijks aan bod, in tegenstelling tot wat de ondertitel van het boek doet vermoeden. Het is wel duidelijk dat auteur Van Geldrop diverse organisaties heeft gezien. De absolute eilandencultuur tussen verkoop, financiën, marketing en productontwikkeling is helaas in veel organisaties realiteit. Het gebruik van lijstjes en managementtips is redelijk soepel in het boek verwerkt. Wel storend is het feit dat sommige gebeurtenissen of kwalen van de organisatie ("de producten richten zich op een verscheidenheid aan product-markt-combinaties") vele malen worden benoemd. Daarnaast hadden van mij wel iets minder grappig bedoelde details gebruikt kunnen worden, zoals een speciale headhunter voor de smeermiddelenbranche: LubriSearch, voor al uw toppers in de smeer- en glijmiddelen. Sommige delen van het boek zijn zeer herkenbaar, de beschrijvingen van personen en het taalgebruik van bijvoorbeeld de marketingmanager: "We hebben een enorme positive brand association. Er is waanzinnig veel commitment in de markt, onze exposure is top en wordt alleen nog maar beter." Het boek is op momenten spannend, in ieder geval verlies je niet de aandacht en valt het boek in een paar avonden te lezen. Ik hoop dat velen het voorbeeld van Van Geldrop volgen en een poging doen om de te consumeren managementkost te verpakken in een roman. Als u het boek niet nodig heeft voor het leren van verkoopvaardigheden, zou ik het aanraden vanwege zijn bijzondere stijl.

Over Remko van der Honing
Remko van der Honing was werkzaam bij Crucell en schreef recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden