Hubert Rampersad schrijft veel boeken en allemaal hebben ze met personal branding te maken of met authentiek leiderschap. Maar door zijn technische aanleg heeft Rampersad de gave om dingen in schema's te verduidelijken. In het eerste deel beschrijft hij hoe personal branding voor u als persoon werkt en in het tweede deel hoe personal branding voor een organisatie werkt. De meeste traditionele personal brandingconcepten focussen op persoonlijke marketing, imagovorming, verkopen, verpakken, uiterlijke uitstraling, het promoten van uzelf en bekend worden. Dit kan in een egotrip uitmonden waardoor u als egocentrisch en egoïstisch ervaren kunt worden. Daarom moet uw personal brand authentiek zijn. Het moet gebaseerd zijn op uw dromen, levensdoelen, waarden, uniekheid, talenten, passie, specialisatie, karaktereigenschappen en dingen die u met liefde doet. Rampersad zegt in zijn boek: 'Als u uzelf 'brandt' op deze organische, authentieke en holistische manier dan zal uw personal brand sterk, onderscheidend, relevant, consistent, concreet, betekenisvol, opwindend, inspirerend, boeiend, glashelder, overtuigend en gedenkwaardig zijn.' Tijdens mijn eigen ontdekkingsreis (het leven) ben ik op vele plaatsen geweest. En vaak (heb ik gemerkt) ontbreekt het holistische of authentieke deel in de adviezen die auteurs geven. Dan lees ik een systematisch plan dat je doorlopen moet, maar ik mis de basis, de grondhouding die authentiek leiderschap vraagt. Hubert Rampersad geeft die basis gelukkig wel. En daardoor is zijn boek een waardevol stappenplan geworden waarlangs u als lezer met gemak uw persoonlijk brand kunt onderzoeken en ontwikkelen. In deel 1 beschrijft Hubert Rampersad authentieke personal branding. Hij laat zijn personal brandingmodel zien, waarin u uw persoonlijke ambities leert definiëren en formuleren. Daarna leert u uw personal brand te definiëren en formuleren. Dan komen we uit bij de Persoonlijke Balanced Scorecard, iets wat vooral mensen met een technische achtergrond en mensen met een behoefte aan structuur heel fijn zullen vinden. Daarna laat de auteur zien hoe u uw persoonlijke ambitie, personal brand en persoonlijke balanced scorecard kunt implementeren en cultiveren. Aan de hand van het persoonlijke verhaal van Hubert Rampersad laat hij zien hoe het werkt. Hij geeft een meditatie en stilteoefening om te leren luisteren naar uzelf, zonder het wollig te laten zijn. De tekst is doorspekt met bronnen uit allerlei gebieden, Deepack Chopra en Barack Obama komen langs, maar ook Moeder Theresa en Oprah Winfrey. Door de duidelijke uitleg wordt snel duidelijk wat belangrijk is. Hoewel ik al vaker dit soort oefeningen deed om dingen voor mezelf op een rijtje te krijgen, weet Rampersad door zijn manier van schrijven opnieuw enthousiasme op te roepen. Hierdoor ben ik direct aan de slag gegaan met het duidelijk maken van mijn persoonlijke ambitie. Ik merkt zelf dat ik bezig was aan een egotrip, die me niet bracht wat ik zocht. Ik hoop dat ik beter op weg kan door de leidraad van uit dit boek te volgen. Het wordt in ieder geval duidelijker voor me. In deel 2 heeft Rampersad het over authentieke corporate branding. Waarbij dezelfde modellen gebruikt worden als in deel 1, maar nu toepasbaar op uw organisatie. Ook dit deel is heerlijk om te lezen. Meegesleept door het enthousiasme ben zelfs ik, met mijn eenmanszaak, onmiddellijk bezig gegaan met het zoeken naar mijn organisatieambitie. Al met al een prachtig boek voor iedereen die zich bewust is van het nieuwe werken. We hebben geen banen meer voor het leven. Dat betekent dat we allemaal zelf verantwoordelijk zijn voor onze carrière. En aan de hand van Hubert Rampersad wordt het makkelijk om uw weg te vinden. Dit blijkt dan de weg te zijn naar de vervulling van uw levensdoel. En dat in zichzelf is ook al weer een prachtige reis. Veel leesplezier toegewenst, maar vooral ook, veel plezier onderweg.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.