Het zal mij dan ook niet verbazen als het boek een succes wordt. Ik heb de lezing nooit bezocht, maar ik kan mij voorstellen dat ook voor wie daar wel is geweest het boek nog steeds van toegevoegde waarde is, zowel als naslagwerk als voor extra diepgang. Ben is een meester in het helder en bondig weergeven van de essentie van literatuur. 'MBA in één dag' is zeer gestructureerd opgezet. Er zijn vier hoofdonderwerpen nl; leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering. In ieder deel worden de belangrijkste stellingen van auteurs op dit gebied (door de jaren heen) beschreven. Elk deel wordt afgesloten met een samenvatting. Tiggelaar sluit het boek af met een MBA in één minuut, de allerbelangrijkste statements in zijn opinie. Veel lof dus voor zowel het idee als de uitvoering. Is er dan geen enkele kritiek? Het is al bijna 10 jaar geleden dat ik de CD-box 'Management Classics', een van de andere uitstekende ideeën van Tiggelaar, kocht. In de keuze van te behandelen boeken is Ben in die periode niet heel erg vernieuwend geweest. Toegegeven, de gekozen auteurs behoren nog steeds tot de smaakmakers van de managementliteratuur en er zijn zeker nieuwe werken in dit boek betrokken, maar al met al is er wel iets te veel 'oude koek'. Wordt het niet eens tijd om wat die auteurs betreft te volstaan met een vermelding, maar het accent te leggen op nieuwe inzichten? Daarbij komt dat bijna alle behandelde auteurs van Amerikaanse origine zijn of daar hebben gestudeerd en/of hoogleraar zijn. Het zou fris zijn om eens wat meer Aziatische en Afrikaanse managementinzichten anno nu voor het voetlicht te brengen en niet louter te blijven voortborduren op veelal dezelfde inhoud, zij het in een andere uitingsvorm. Dat laat onverlet dat 'MBA in één dag' een werk is om in huis te hebben. Niet alleen voor naslag, maar ook om te lezen. Tiggelaar heeft een schrijfstijl die niet alleen helder informeert, maar vooral ook inspireert. Ik heb die 8 meter literatuur waaraan hij refereert zelf ook in de kast, desondanks ben ik blij met dit boek en heb ik het van begin tot eind met aandacht gelezen.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.