In het handige, compacte ‘Conceptueel denken met de 4WaardenMethode’ beschrijft Dick Holzhaus heel praktisch hoe je sterke concepten voor producten, diensten, merken, activiteiten, plannen en storytelling kunt ontwikkelen. Voor professionals, maar ook voor ondernemers. Holzhaus gaat eerst in op de principes en theorie van het begrip concept en zet vervolgens de stap naar zijn 4WaardenMethode. De kern van de 4WaardenMethode is een eenvoudig kruis, met aan het eind van iedere as een waarde: 1. Gebruiker - wat is de wens/behoefte? 2. Instrumenteel - hoe geef je daar invulling aan? 3. Rationeel- hoe beargumenteer je dat? 4. Emotioneel - welke gevoelens/waardering moet het oproepen? Het lijkt kinderlijk eenvoudig. Per waarde omschrijf je in sleutelwoorden de kwaliteiten en eigenschappen van het product, waarna je de drie meest relevante termen selecteert. Met deze ConceptKeys maak je per waarde een zin die de lading dekt. Maar het kan ook één zin of zelfs één woord zijn dat het totale concept dekt. Zo kom je een paar stappen tot de essentie van je product. Het prettige aan dit boek is, dat de methode aan de hand van een voorbeeld wordt uitgewerkt. Toch denk ik dat het voor een ondernemer, die zich normaal niet met deze materie bezighoudt, wel enige oefening vergt voordat hij tot een gedegen en succesvol concept komt. Maar: de 4WaardenMethode laat je wel heel gestructureerd nadenken over je product en maakt inzichtelijk welke aspecten werkelijk van belang zijn en de nadruk verdienen. Alleen al dat inzicht is goud waard!
Over Kristel Beerling
Kristel Beerling schrijft krachtige, commerciële teksten voor bijvoorbeeld websites, nieuwsbrieven, mailings, persberichten, artikelen, folders en blogs. Zij helpt bedrijven hun zichtbaarheid te vergroten en verwoordt hun kwaliteiten en toegevoegde op zo’n manier, dat klanten en prospects worden overtuigd. Glashelder en met vaart.