Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ga met je sterke punten aan de slag! (1e druk 2008)

Marcus Buckingham, een 41-jarige in Amerika werkzame en woonachtige Brit, is de nieuwe wonderboy onder de managementgoeroes. Van zijn eerder ook in het Nederlands verschenen boeken 'Weg met alle regels' en 'Ontdek je sterke punten' zijn wereldwijd vele miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan.

Hans van der Loo | 22 januari 2009

Ter promotie van zijn boek 'Go put your strengths to work' ondernam Buckingham een heuse promotietour die hem langs tientallen steden in de Verenigde Staten voerde. Dat is niet alles. Wie het boek aanschaft, vindt aan de binnenkant van de omslag een eigen code die hem/haar in staat stelt om talloze modellen te downloaden, zichzelf te testen en enkele speciaal voor het boek vervaardigde films te bekijken. Wie dan nog niet genoeg heeft, kan uiteraard nóg meer films en spullen aanschaffen. Ik wil hiermee maar aangeven: Buckingham is meer dan een managementdenker. Hij is een merk en bedrijf op zichzelf. De vraag is dan uiteraard of hij ook iets te melden heeft. Dat heeft hij zeker! Verwacht in dit boek alleen geen nieuwe inzichten. Het is eerder bedoeld als werkboek, dat de lezer stap voor stap - in totaal duurt het programma zes weken - naar het gewenste einddoel voert. Dat einddoel houdt vooral in dat je je bewust bent van en dat je in staat bent om te werken vanuit je sterke punten. Buckingham spreekt in dit verband ook wel van talenten. Dat zijn alle activiteiten die je betrekkelijk makkelijk afgaan, die je een gevoel van bevrediging geven en waar je duurzaam goede resultaten mee scoort. De boodschap van Buckingham helpt om deze talenten te ontdekken, te ontwikkelen en vooral ook in het dagelijkse werk toe te passen. Om dit te kunnen doen, moet men zich eerst ontdoen van een aantal conventies of 'mythen' die het eigentijdse managementdenken beheersen. Eén van die mythen luidt dat je sterker wordt naarmate je beter in staat bent om je zwaktes te overwinnen. No way, aldus Buckingham. Alle moeite die je onderneemt om je zwakke punten te verbeteren, is verspilde energie. Richt je liever op het perfectioneren van de dingen waar je goed in bent. Je zult zien, dat je dan veel sneller resultaat behaalt. Een andere mythe is dat je jezelf ondergeschikt moet maken aan het teambelang. 'In a team there is no I', is een gevleugelde kreet in veel Engelstalige bedrijven. Ook dit is vanuit het oogpunt van efficiëntie en effectiviteit een domme stelregel. Teams zijn gebaat bij een grote diversiteit van krachtige individuen, niet bij een energievretend en verstikkend conformisme. Wanneer je dergelijke mythes hebt ontmaskerd, gaat het er uiteraard om je sterke punten te ontdekken. Dit vereist de nodige zelfreflectie. Om talenten van vaardigheden of kennis te onderscheiden, hanteert Buckingham een handig acroniem: 'SIGN'. De S staat voor succes: waarmee haal je succes? De I staat voor instinct: wat zijn je spontane, primaire activiteiten die je in bepaalde situaties onderneemt. De G staat voor groei: wat pak je makkelijk en snel op? Waarin groei je het snelst, wat vind je leuk om te leren? De N staat voor 'need': wat past bij je natuurlijke behoeften, wat voelt goed? Om je sterke punten op het spoor te komen, moet je niet alleen kritisch naar jezelf kijken, maar kun je ook gebruikmaken van instrumenten die Buckingham in eerdere boeken en op zijn website aanbiedt (bijvoorbeeld de 'strengthfinder'). Het moeilijkste deel van het proces is om echt helder te krijgen waar men goed in is. Aan de hand van eigen ervaringen en aan de hand van de beschrijving van de zoektocht van een zekere 'Heidi' geeft Buckingham aan waar de voornaamste valkuilen liggen. Inzicht in je sterke punten is mooi, maar het gaat er uiteraard om dat je er iets mee doet. Om daar effectief in te zijn, moet je je eerst afvragen in hoeverre je sterkten je in je huidige baan kunnen helpen. Wanneer maak je gebruik van je sterke punten? Hoe vaak gebeurt dat? Wanneer leidt dat tot succes? Welke feedback krijg je hierover? Probeer ook na te gaan welke gemiste kansen je je kunt herinneren, waarbij je je sterkten wel had kunnen gebruiken, maar dit om de een of andere reden hebt nagelaten. Probeer vervolgens eens een schets te maken van hoe je baan eruit zou zien indien je echt volledig vanuit je sterkten zou werken. Ga gewapend met deze informatie naar je baas en voer met hem/haar een informele 'strength chat'. Praat over je sterkten en laat horen hoe je over de invulling van je baan denkt. Kaart aan dat het helemaal geen zin heeft om je naar generieke leiderschapscursussen of managementontwikkelingsprogramma's te sturen. Overtuig je baas van het feit dat jouw individuele inbreng het team op een hoger plan zal brengen. Nogmaals, wie eerdere boeken van Buckingham heeft gelezen, zal hier niets nieuws in aantreffen. Het boek is gewoonweg een herhaling van eerdere boodschappen. Maar wie de eerdere boeken te abstract vond, kan hier zijn hart ophalen. Buckingham neemt je bij de hand en vertelt je stap voor stap wat je precies moet doen. Heeft het boek behalve dat er weinig nieuws in staat dan geen nadelen? Ik kan er één noemen en dat geldt eigenlijk voor alle zelfhulpboeken: de focus op het invullen van schema's en stappenplannen zou bij sommigen tot de foutieve conclusie kunnen leiden dat het werk gedaan is. Wie het boek uitheeft en alles heeft ingevuld, staat nog maar aan het begin van een lang traject om de denkbeelden ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren. En dan is er geen Buckingham in de buurt die je met raad en daad terzijde staat. (Deze recensie is geschreven op basis van de Engelse versie)

Over Hans van der Loo

Hans van der Loo is expert op het gebied van energiek veranderen. Als adviseur, publicist en spreker richt hij zich op het bevorderen van de kracht waarmee mensen, teams en organisaties in beweging te komen teneinde om uitzonderlijke prestaties te realiseren. Dat doet hij vanuit betterday. Van der Loo schreef verschillende boeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden