Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Stoppen met stapelen

Frans van Loef, auteur van ‘Stoppen met stapelen’, kijkt met een nieuwe blik naar stapelgedrag in organisaties. Waar veelal de nadruk wordt gelegd op stapelgedrag bij individuen pakt deze auteur het rigoureuzer aan. Van Loef gaat met zijn boek in op het stapelgedrag van organisaties. In vijf heldere stappen wordt beschreven hoe je kunt stoppen met stapelgedrag.

Sebastiaan van der Valk | 4 maart 2015

Stapelgedrag binnen organisatie heeft tot gevolg dat focus verdwijnt, organisaties overbelast raken en resultaten uiteindelijk verslechteren. Het stoppen met stapelen levert vrijwel direct een beter bedrijfsresultaat op, zorgt voor daling van de werkdruk en zorgt voor een flexibelere organisatie met focus op de hoofddoelstelling. De 5 stappen om te ont-stapelen: - Breng focus aan door middel van topdoelstellingen: vertel in een aantal pakkende zinnen waar je bedrijf over twee tot drie jaar moet staan. Waar werken we naar toe? Wat is onze stip op de horizon? - Vind aansluiting in de organisatie: Nu is het zaak om te zorgen dat de rest van de organisatie aansluit op de gestelde topdoelstellingen. Er wordt ingegaan op hoe je medewerkers mobiliseert, hoe je van doelstellingen naar acties komt, hoe je motiveert en meet en wie wat gaat doen. - Maak organisatiecapaciteit vrij: alles onder het vergrootglas leggen; wat kan doorgezet worden, waar moet mee gestopt worden en wat gaat er (tijdelijk) on-hold. - Zorg voor een balans tussen stoppen en stapelen: hoe borg je de balans tussen stoppen en starten? Hiervoor geeft de auteur twee praktische oplossingen: (1) schrapprincipe en (2) schaarsteprincipe. Twee principes die je als persoon en organisatie dwingen om na te denken over de beschikbare capaciteit en over hoe deze optimaal benut. - Inzetten van de vrijgekomen capaciteit: Er zijn 4 mogelijkheden waaraan je de vrijgekomen capaciteit kan besteden: (1) extra capaciteit inzetten op topprioriteiten, (2) de werkdruk verminderen, (3) een kostenbesparing realiseren en (4) combinatie van de drie voorgaande acties. Gedurende het beschrijven van de vijf stappen zet de auteur diverse pragmatische modellen en theorieën uitéén die je direct kunt toe passen in je organisatie. Voorbeeld hiervan zijn: Het Business Model Canvas, OGSM-methode, Balanced Score Card en High Performance Organizations (HPO’s). Het boek is een aanrader voor organisaties die stapelen, maar kan zeker ook gespiegeld worden aan een individu. Het boek is geschreven voor de praktijk. Je kunt daadwerkelijk aan de slag en morgen zullen de eerste veranderingen zichtbaar zijn!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden