Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het drama Ahold

'Het drama Ahold' van Jeroen Smit leest als een thriller. Rijp om verfilmd te worden. De gekozen schrijfwijze van Smit zorgt ervoor dat u het boek maar moeilijk weg kunt leggen. Je wilt eenvoudigweg weten hoe het verder verloopt. Dat is op zijn minst bewonderenswaardig te noemen, aangezien menig lezer weet hoe deze 'who done it' afloopt. Voor diegene die nog niet op de hoogte was, heeft Jeroen Smit gezorgd voor deze definitieve versie. In de 'Finale' hoofdstuk veertien beschrijft Smit nauwkeurig wie in hoger beroep door de rechter welke straffen opgelegd heeft gekregen in 'Het drama Ahold'.

Peter Vermeulen | 26 mei 2010

'Het drama Ahold' bestaat uit veertien hoofdstukken en is in romanstijl geschreven. Het beschrijft de historie van het familiebedrijf Albert Heijn, vanaf 1959 tot aan de uitspraak van de rechter in september 2009. Smit begint: 'Het drama Ahold' met de reddingsactie die de raad van bestuur nam in samenwerking met diverse banken. Het wordt Cees van der Hoeven al snel duidelijk dat de er serieuze problemen bij US Foodservice zijn. Via de telefoon verneemt hij bijvoorbeeld dat er vijftig tot tweehonderd miljoen dollar zoek is. Geld dat wel in de boeken staat in de vorm van nog te ontvangen kortingen, maar geld dat niet is binnengekomen. Indien het bedrag niet 'gevonden' wordt kan er geen goedgekeurde verklaring van de jaarcijfers gegeven worden. Ahold komt in gigantische problemen indien blijkt dat het dit bedrag inderdaad niet heeft ontvangen. Bestaande kredietfaciliteiten kunnen nu in gevaar komen. Tot overmaat van ramp ontstaan tegelijkertijd de problemen rondom de zogenoemde sideletters. Hierover werd destijds al veel in pers geschreven. Bij een aantal joint ventures zijn door een van de andere hoofdrolspelers in dit drama, de CFO Michiel Meurs, tegenstrijdige sideletters opgesteld. Hiervan is er slechts één aangereikt aan de controlerende accountant. De bankiers worden vervolgens bijeengeroepen om naar een financiële oplossing te zoeken, om zo het omvallen van het moloch Ahold nog te kunnen voorkomen. Vervolgens gaat Smit terug in de tijd en verschaft hij de lezer een duidelijk inzicht in de historie van Albert Heijn en Ahold en de verschillende toekomstbeelden van de familieleden Heijn voor het concern. Jeroen Smit laat achtereenvolgens de hoofdrolspelers ten tonele verschijnen. Een van hen is uiteraard CEO Cees van der Hoeven. In 1985 begint hij zijn carrière bij Ahold als financieel directeur. Van der Hoeven steekt niet onder stoelen of banken dat hij de CEO van het concern Ahold wil worden. Dit bereikt hij uiteindelijk zo'n zeven jaar later. Jeroen Smit beschrijft achtereenvolgens de diverse overnames, joint ventures en extreme koersstijgingen. Uit het boek blijkt dat Cees van der Hoeven de nadruk legde op de winststijgingen en omzetstijgingen van Ahold. Deze constant toenemende druk leidt uiteindelijk tot de diverse rekentrucs en tot list en bedrog binnen de vriendenclub die de raad van bestuur tot dat moment was. Dit oneerlijke gedrag binnen de top van Ahold leidt uiteindelijk tot frauduleuze handelingen. 'Het drama Ahold' staat bol van zeer vermakelijke details. Smit beschrijft dat zelfs in de vaak geroemde Ahold-top ook omhooggevallen managers zitten die niet met hun verworven rijkdommen om konden gaan. Helaas voor de topmanagers van Ahold was destijds het boek 'Succes' van Annemarie van Gaal nog niet beschikbaar. Uiteindelijk blijkt dat zelfs de machtige Ahold-top het fraudeleuze handelen in de boeken niet geheim kon houden, zoals blijkt uit de overlevering. De zeepbel spat vol geweld in ieders gezicht uiteen. Smit vervolgt zijn verhaal met de opvolging van Cees van der Hoeven door voormalig IKEA-topman Anders Moberg in 2003 en de onrust die ontstaat over zijn salaris en bonus, om te eindigen in de finale uitspraak van de rechter. 'Het drama Ahold' leest als een jongensboek, ondanks het feit dat het boek veelal een opsomming is van feiten. Dit maakt het op enkele momenten moeilijk leesbaar. In het woord vooraf verontschuldigt Smit zich zelfs enigszins voor het off the recordgehalte van het boek. Veel van de ruim zeventig betrokkenen die hij sprak wilden wel wat zeggen, maar er mochten geen opnamen van gemaakt worden. Hierdoor zijn de feiten niet of nauwelijks te controleren en zal het enigszins onduidelijk blijven of dit exact allemaal op deze wijze is gebeurd. 'Het drama Ahold' bevat echter alle ingrediënten van een boek dat iedere manager gelezen moet hebben. Het is bovendien niet alleen verplichte kost voor iedere manager, maar tevens een leerzaam boek voor de gemiddelde consument waarbij men zich af kan vragen hoe kruideniersmanagers zonder kennis van retail zulke bedragen kunnen verdienen op artikelen met zo'n kleine marge!

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden