Met mijn dochter had ik een discussie of de titel 'Het groot complimentenboek' of 'Het grote complimentenboek' moest zijn. We kwamen er niet uit. Het boek gaat over grote complimenten en kleine complimenten, maar het is in elk geval een groot boek. Toen ik het boek doorbladerde, las ik op elke pagina hetzelfde: mensen hebben erkenning nodig, dus geef ze complimentjes. Dat heeft er voor gezorgd dat het boek een hele tijd op de stapel heeft gelegen, voordat ik de tijd heb genomen er in te lezen. Het grote boek is erg modern opgemaakt. De hoofdtekst is in gewone letter en zwart-wit gedrukt, maar veel pagina's zijn opgesierd door illustraties, tekstkaders en soundbites. Die versierselen maken het mooi om te zien, maar het maakt mij als 'van A tot Z lezer' wat onrustig. Veel van de soundbites trekken mijn aandacht, terwijl ik die op dat moment bij de tekst wil houden. De illustraties (vaak foto's) zijn geen toelichting bij de tekst, maar lijken alleen maar geselecteerd om bij de sfeer in de omliggende pagina's te passen. Ook de tekstkaders (waarover later meer) onderbreken de tekst voor rechtlijnige lezers zoals ik. Het boek heeft wel wat van een glossy magazine. Zeker op dit (uiterlijke) vlak zullen smaken vaak verschillen. Op de website van Managementboek.nl staat een inkijkexemplaar. Ik raad potentiële kopers aan om daar even te kijken of de vormgeving aanspreekt, of juist afschrikt. Belangrijker dan de vorm(geving) is natuurlijk de inhoud. De hoofdtekst is goed geschreven en bevat een brede blik op complimenteren en waarderen. Op de eerste 75 pagina's staat naar mijn mening voornamelijk op heel veel manieren geschreven dat complimenteren erg belangrijk is. Daarna wordt het interessanter. Zo komen bijvoorbeeld de valkuilen aan bod: Zijn veel complimenten inderdaad niet een manier om kritiek in te leiden? Wachten we niet vaak op de 'maar...' nadat we gebukt hebben om de veer in ontvangst te nemen? Interessant is ook het hoofdstuk 'Sprakeloze complimenten'. Lichaamstaal is een belangrijk mechanisme om je waardering te tonen. Laat bijvoorbeeld zien dat je luistert, dat alleen is al een groot compliment. In elk geval beter dan het staren naar voorhoofden van mensen die net doen alsof ze aandachtig kunnen luisteren terwijl ze hun mails beantwoorden… De tekstkaders zijn, zoals ik al eerder schreef, een erg aanwezig onderdeel van het boek. Maar wel een interessant onderdeel. Overal in het boek staan weetjes in de testkaders 'Wist je dat'. Ook bevatten veel tekstkaders illustraties van het complimenteren onder de noemer 'Mijn mooiste compliment'. Daarnaast zijn er tekstkaders genaamd 'Tip'. Die spraken mij het meest aan, want ze bevatten concrete adviezen voor de dagelijkse praktijk. Ik sluit af met een compliment aan Van Marwijk en Poortvliet. Hun grote groot complimentenboek bevat kennis die ons leven veel aangenamer kan maken. Als iedereen op zijn tijd in een welgemeend complimentje zou investeren…
Over Joost van Driessen
Joost van Driessen is manager bij het Ministerie van Defensie. Hij is afgestudeerd in de informatica aan de Universiteit Leiden en deed zijn MBA-opleiding bij de Business School Nederland. Zijn werkterrein bevindt zich op het grensvlak waar organisatie en informatie elkaar raken.