Het boek wisselt dagboekachtige bespiegelingen van een fictieve ondernemer in zwaar weer – Marnix genaamd – af met heldere hoofdstukken over het creëren van een turn-aroundsituatie. Ieder hoofdstuk is steeds in korte paragrafen geknipt, wat de leesbaarheid absoluut verhoogt. Het leukste vind ikzelf toch wel de praktijkvoorbeelden van grote bedrijven als LEGO, Blokker en Harley-Davidson. Stuk voor stuk succesvolle ondernemingen die in een perfect storm terechtkwamen. Verder is het boek goed onderbouwd met feiten en gepleegde onderzoeken. Tot slot wordt ieder hoofdstuk afgesloten met een checklist om als lezende ondernemer te komen tot een eigen turn-around. Ik heb zelf een broertje dood aan checklisten, maar als leidraad om het gelezene toe te passen in je eigen bedrijf, kan het wellicht helpen. Het zware onderwerp wordt in ieder geval op deze manier op een haast luchtige manier gebracht. Dat is maar goed ook, anders worden de donkere dagen voor de kerst zo donker. Zwaar weer ondernemen is wat mij betreft dan ook een leestip!
Recensie
Zwaar weer ondernemen
Een boek over ondernemen in zwaar weer is vast geen kost om gezellig te lezen voor een knapperende open haard. Toch? Mis! Ondanks het ontbreken van een open haard thuis, heb ik mij uitstekend vermaakt met deze, zoals de schrijvers het noemen, overlevingsgids.
Frank Munnecom
|
20 januari 2016