Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Generatie Z

Renze Klamer | 25 oktober 2016

strong>Toen ik voor het eerst werd geconfronteerd met ‘generaties’, als begrip voor opvolgende leeftijdsgroepen moest ik er wel even aan wennen. Er worden immers iedere seconde nieuwe mensen geboren en er overlijden ieder moment mensen. Om dan een contingent bij elkaar te nemen en dan te zeggen dat ze een generatie vormen is op z’n minst discutabel.

En toch gebeurt het al jaren. In 2008/2009 heeft Dr Aart Bontekoning er sociologisch onderzoek naar gedaan en er diverse lezingen over gegeven. Ik herkende veel van zijn werk in dit boek over de generatie Z. Hoewel, ten tijde van zijn onderzoek bestond de generatie al wel maar waren ze echt nog nauwelijks aanspreekbaar (ze zijn nu zo rond de 12-19 jaar). De schrijvers van dit boek hebben gepraat met deze generatie (voor zover het mogelijk is te praten met de vaak monosyllabische, whatsappende, pingende tieners) en hebben het boek verder aangevuld met trends en verwachtingen. Natuurlijk krijgt het boek daardoor een ‘voorspellend’ karakter. Dat is haar kracht en haar zwakte omdat enerzijds niemand echt de bewegingen in de wereld foutloos kan voorspellen en anderzijds er natuurlijk best wat is af te leiden uit het gedrag van ‘onze’ tieners.

Bontekoning stelde toentertijd dat generaties die ‘aan elkaar’ grensden elkaar niet zo goed kunnen uitstaan maar dat generaties waar een generatie tussen zit het best prima met elkaar kunnen vinden. Ik kan als Gen X-er (geboren in 1961) dus niet zo goed omgaan met al die Babyboomers (geboren tussen 1945 en 1960) en Generation Y (1978-1991). Het zouden mijn ouders of kinderen wel kunnen zijn. En hoewel ik de generatie Z (van na 1992) niet altijd heel goed begrijp, kan ik er wel een open relatie mee opbouwen. Al is het alleen maar omdat ze altijd bereikbaar zijn en er totaal geen probleem in zien met mij contact te onderhouden.

In het boek staan heel veel voorspellingen. Dat alles zal digitaliseren is logisch en te verwachten, dat daarmee de noodzaak en nadruk op privacy volledig wegvalt als resultaat van het feit dat alles van iedereen bekend is wordt inmiddels meer en meer herkenbaar. Denk hierbij aan de recente uitspraken van Mark Zuckerberg (Facebook) over het gebruik van privé informatie.

Of en in hoeverre het boek gelijk krijgt over netwerkkwaliteiten van de generatie Z is nog te bezien. Ik twijfel aan de stelligheid van beide auteurs hierin. Daarin laten ze volgens mij het duidelijkst zien dat zij beiden Generatie X zijn. En wij zijn als Gen-X-ers in het algemeen inderdaad redelijk jaloers op de netwerkcapaciteiten van anderen. We waren immers de eersten die er echt van afhankelijk werden. Netwerken is voor ons voor het eerst Net-Werken geworden. Ook in Generatie Z zullen verlegen mensen en horken zijn. Maar dat er makkelijker met elkaar wordt omgegaan bewijst de volgende tweet wel: van Sarah (14 jaar): ‘If anything I post offends you please bring it to my attention so I can delete you from my friends list.’

Het is een leuk en inspirerend boek. Lekker veel fotootjes en quotjes van lekker veel jongens en meiden. Of ze het ooit zelf gaan lezen, vraag ik mij af. Maar daarvoor zullen wel weer Facebook pagina’s of worden gerealiseerd. En als waar wordt waarmee het boek eindigt, dat alles in een global melting pot wordt opgenomen waarin groepen en grenzen steeds minder zeggen, evenmin als afkomst en leeftijd, dan is kennis van die groepen en generatie alleen nog maar voer voor historici. Maar voor nu, voor het begrip van nu voor de jongste (toekomstige) collega’s en hun omgeving is het een aan te bevelen boek.

 

 

Over Renze Klamer
Renze J. Klamer, management consultant bij Sentle b.v. (www.sentle.nl). Kogge 01-04, 8242 AH Lelystad, 0320 23 128 0, klamer@sentle.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden