Koffie
Alles begint met koffie, waar je ook komt. Samen een kop koffie drinken is één van de weinige momenten van indulgence, de kans om even samen te ontspannen en niet over het werk te praten. De leukste gesprekken vinden plaats onder het genot van een kopje koffie. Laat koffie dan ook de basis zijn om aan onderling vertrouwen te bouwen. Ook in de zakenwereld. Je ziet zelfs op datingsites wat de rol van koffie is: ‘Just coffee’, kun je bij Pepper invullen op je profiel. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. Natuurlijk is de koffieautomaat ook de plek waar geklaagd wordt over het werk, maar dat is de uitlaatklep die mensen nodig hebben. In het Engels schrijven ze coffee niet voor niets met een C: dat is de C van communicatie. Gelukkig wordt er ook bij bedrijven steeds betere koffie geschonken. De tijden dat we het met slootwater moesten doen, zijn voorbij. Dat is ook het gevolg van een C, namelijk het Clooney-effect. Nespresso is toch veel lekkerder dan die ouderwetse filterkoffie?
Avontuur
Bij veel bedrijven is de routine naar binnen geslopen. Dat komt door het verlangen naar safety. Maar als je vertrouwt op routine, kun je de race niet winnen. Daarom moeten we veel meer op avontuur durven gaan. Daar zijn risico’s aan verbonden. Pessimisten proberen die neiging daarom uit ons te slopen. Daarom lanceer ik in Cool is Hot het Nieuw Nederlands Optimisme. Dat is iets wat wij ontzettend hard nodig hebben, een punt aan de horizon waar we graag naar toe willen. Je kent het verschil tussen optimisten en pessimisten? Een optimist vergeet door te lachen, een pessimist vergeet te lachen.
Beatrix
Weet je waarom ik haar uitgebreid citeer? Toen ik bezig was met dit hoofdstuk, had ik op de achtergrond de TV aanstaan met de Kersttoespraak die zij hield. En hoewel ik aan het schrijven was, kwam elk woord wat zij zei meteen bij mij binnen. Elk woord kwam direct uit haar hart. Dat vind ik ongelofelijk knap. Als vorstin mag ze vrijwel niets, omdat haar uitspraken onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen. Maar wanneer je die tekst naleest, zie je dat elk woord raak is. Als zij dat kan, met alle beperkingen waar zij aan onderworpen is, kan een CEO het ook. Het gaat erom dat je meent wat je zegt en dat er een echte boodschap inzit.
Klantenbinding
Klanten zijn het allerbelangrijkste wat je hebt. Meestal gaat alle aandacht naar new business, maar dat is een grote fout. Niet doen! Je bestaande klanten zorgen ervoor dat jij het op dit moment goed hebt en daar moet je ze dankbaar voor zijn. Laat dat dan ook zien! En vergeet ook niet dat wanneer jij iets heel graag wilt, je daardoor aantrekkelijker bent. Daar komen klanten op af. En als je dat doet, kom je erachter dat EQ belangrijker is dan IQ in het zaken doen.
Steve Jobs
Op IT-gebied heeft hij zijn gelijke niet gekend, maar ook de manier waarop hij accepteerde hoe het leven voor hem ten einde kwam, is echt heel bijzonder. Lees de biografie van Walter Isaacson er maar op na. Ik pleit ervoor dat iedereen zich af en toe afvraagt: What Would Steve Do? Die vraag werd oorspronkelijk bedacht voor Google, maar daar heb ik nooit zo’n sterk gevoel bij gehad als bij Steve Jobs. De manier waarop hij de hardware heeft teruggebracht tot de essentie, door alles weg te laten behalve één knop, vind ik echt indrukwekkend. Hij had wel 80.000 artikelen kunnen maken, maar hij koos ervoor zich te beperken tot slechts een paar apparaten. Samen zouden ze op deze tafel passen. Maar de uitvoering is perfect. Hij had een hekel aan middelmatigheid. Hij ging tegen de stroom in als hij dat nodig vond: toen negentig procent van de mensen zei een telefoon met knoppen te willen hebben, koos hij voor een touchscreen. Laten we dus vaker even denken: Steve, wat zou jij doen?
Sociale media
Veel mensen denken dat sociale media de heilige graal zijn, maar dat zijn zij niet. Sociale media zijn een extra kanaal. Op dit moment is het nog steeds zo dat iets pas een hit wordt wanneer ook de oude media zoals De Wereld Draait Door het oppikken. In Cool is Hot maak ik een onderscheid tussen SM tot de eerste, de tweede en de derde macht. SM tot de eerste macht betekent voor mij sport en management: maak er een sport van om de sociale media goed te gebruiken! SM tot de tweede macht betekent dat je online en offline samen moet brengen. Doe je dat niet, dan mis je een deel van de markt. En SM tot de derde macht betekent voor mij dat je aan webcare moet doen. Want je kunt ook veel last hebben van sociale media: die kunnen echt met je aan de loop gaan. Dan wordt het echt sadomasochisme.
Apps
Apps zijn de snelweg van het comfort, het zijn afstandsverkleiners. In drie seconden heb je een app geopend, in 12 seconden heb je contact met je klant en de energie die je daaraan overhoudt, is het resultaat. Hoe appiger je bent, hoe sneller je contact hebt met je klanten. En dan te bedenken dat apps pas vijf jaar bestaan! Apps zijn trouwens weer een mooi voorbeeld van de genialiteit van Steve Jobs: de naam sloeg niet alleen op applicatie, maar ook op Apple. Een eigennaam die een soortnaam is geworden dus.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een randvoorwaarde. Duurzaam ben je niet om cool of hip te zijn, maar omdat je weet dat het moet. Tijdens een keynote in New York hoorde ik deze zin: misschien laten we geen betere wereld achter voor onze kinderen, laten we dan in ieder geval proberen betere kinderen achter te laten voor deze wereld. Ik ben geen milieufreak, maar het staat voor mij als een paal boven water dat wij verplicht zijn om dit uit te dragen en te doen. En vooral ook om dit duidelijk te maken aan de Generatie Z. Wij hebben maar één wereld en voor je het weet leven wij hier met 9 miljard mensen. Waar wachten we nog op?
3, 1, 1
De Generatie Z heeft zich voorgenomen op zoek te gaan naar meer afwisseling in het leven. Wij mochten vroeger op één sportclub, zij doen meer sporten. Wij speelden één instrument, zij drie tegelijk. Die houding trekken ze door in hun werk. Ze willen drie dagen werken voor het economisch nut, één dag willen ze iets doen wat ze leuk vinden en één dag willen ze besteden aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Die instelling maakt school: er is recent onderzoek gedaan, waarbij werd gevraagd of men bereid was minder te gaan werken om op die manier ruimte te scheppen voor anderen. Veertig tot vijftig procent antwoordde bevestigend, ook van de Babyboomers en de generaties X en Y.
DIY
Toen veertig jaar geleden de eerste Gamma openging, was iedereen in rep en roer: klusjesmannen zouden hun werk verliezen, we zouden opeens alles zelf moeten gaan doen. Maar inmiddels zijn wij er wel achter dat het hartstikke leuk is om zelf je eigen bestemming te bepalen in het leven. Schrijvers als Ben Tiggelaar en ik bieden daarbij de helpende hand, maar je moet het wel zelf doen. Wij fungeren alleen als turbo. Maar je moet wel weten wat je kunt.
Een leuk voorbeeld: twee weken voor Valentijnsdag hield ik een internationale presentatie in Maastricht voor een groot aantal mensen uit de catering. Toen zei ik: weet je wat je moet doen? Ga naar een makelaar, vraag of er nog een mooi pand leegstaat en begin een pop-up liefdesrestaurant voor één avond. Via de sociale media zorg je voor klanten en de huur reken je af op basis van de omzet. Kleed het mooi aan, vraag 99 euro per persoon, doneer de helft aan het goede doel. Romantischer kan niet. Wie schetst mijn verbazing? Na Valentijnsdag kreeg ik mailtjes uit zes landen dat ze het idee hadden uitgevoerd en dat het een groot succes was geweest. Kortom: create your own destiny! Als je niets doet, gebeurt er ook niets.
Synthese
Nee, dit boek is geen synthese van Great to Cool en Generatie Z. Het is een evolutie. Weet je hoe ik deze keer begonnen ben met schrijven? Ik krijg talloze mails van mensen die mijn boeken hebben gelezen en mij een vraag stellen. Die vragen heb ik als uitgangspunt genomen voor Cool is Hot. Ik krijg waanzinnig veel reacties, zelfs van de grootste criticasters. Er was een man die aanvankelijk niet echt onder de indruk was, maar moest bekennen dat mijn stukken hem telkens weer te binnen schoten. Mensen hebben gewoon behoefte aan ambitieuze braincandies met een missie, die de ROI – return on involvement – centraal stelt!
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.