'Pimp je afdeling' is opgedeeld in vier delen. Deel één gaat over groepen. Wat is een groep en hoe gedraagt een groep zich? In dit deel stelt Busscher (onder andere) dat niet individuen ons gedrag sturen maar dat de omgeving waarin we zijn dat doet. Een inspirerende omgeving levert inspiratie op, een agressieve omgeving roept agressie op. Deel twee gaat over de vier krachten die de context van groepen bepalen: leiderschap, structuur, taak en fysieke omgeving. Deze vier krachten worden in dit deel uitvoerig beschreven. Dit deel wordt afgesloten met een beschrijving van de samenhang van de vier krachten. Deel drie gaat over het ontwerpen van interventies. Creativiteit krijgt in dit deel veel aandacht, bijvoorbeeld door een spoedcursus creativiteit. Daarnaast staat het begrijpen van het probleem centraal. Wat is nu het wérkelijke probleem? Wat is eigenlijk de werkelijkheid? Busscher onderscheidt drie werkelijkheden: die van jezelf, die van de medewerkers van je afdeling, en die van buitenstaanders. Dit klinkt allemaal ingewikkeld of misschien zelfs wat zweverig, maar schijn bedriegt. Ook dit deel blijft praktisch en direct toepasbaar. Deel vier ten slotte heeft als titel 'Concreet'. Hierin wordt afgerekend met de clichés uit het vak zoals de auteur dat zelf noemt. De bezwaren tegen veranderingen en leren komen hier aan bod. Dit deel wordt afgesloten met een zogenaamde interventie bijlage. Hierin is een aantal oefeningen opgenomen die je kunt toepassen binnen je afdeling. Per oefening wordt aangegeven welk effect die specifieke oefening zal hebben. Dit effect kan de bevordering van kennisontwikkeling zijn, teambuilding, creativiteit, inspiratie of persoonlijk ontwikkeling. De oefeningen zijn gemakkelijk zelf uit te voeren en vergen geen grote investeringen. Jeroen Busscher is zelf consultant of, zoals hij het ook noemt, extern adviseur. De middelen en oefeningen die hij in dit boek aanreikt, zijn bedoeld om zelf toe te passen. Hij adviseert nadrukkelijk om geen duur betaalde externe adviseurs in te schakelen. Je moet het zelf met je medewerkers doen. Dit maakt het boek sterker. Menig adviseur schrijft een boek met een onderliggende commerciële toon. Herkenbaar aan het mailadres van zijn bureau. Daarvan is in 'Pimp je afdeling' geen sprake. 'Pimp je afdeling' van Jeroen Busscher is zonder meer praktisch te noemen en geeft iedere manager ideeën om meer uit zijn afdeling te halen. Als manager ben je de katalysator, aangever en/of deelnemer. De afdeling gaat uiteindelijk zelf aan de slag om meer uit de afdeling te krijgen en die afdeling zijn de medewerkers zelf. Het boek is dan ook niet alleen aanbevelenswaardig voor managers maar ook voor de medewerkers van een afdeling. 'Pimpen' heeft voor mij in elk geval een nieuwe betekenis gekregen, namelijk: optimaal eruit halen wat er in zit!
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.