Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Effectief in cruciale gesprekken

Volgens John Manschot moeten we meer en effectiever gaan communiceren. Zijn stelling spreekt mij aan, want vaak denk ik na belangrijke gesprekken dat ik dingen anders had moeten formuleren. Vandaar de keuze voor ‘Effectief in cruciale gesprekken’: ik ben benieuwd wat ik vooraf kan doen om beter voorbereid een gesprek in te gaan. In zijn boek geeft Manschot aan de hand van vier eigenschappen van een succesvol gesprek handvatten om het heft in eigen handen te nemen en het gesprek aan te gaan in plaats van te vluchten of te vechten. In het boek zijn inderdaad een hoop tips te vinden, waarvan een groot aantal zowel zakelijk als privé toepasbaar blijken.

Anne-Loes Pool | 13 januari 2015

De eerste eigenschap van een succesvol gesprek: belangen wegen zwaarder dan standpunten en meningen. Voor effectieve communicatie moet je dus op zoek naar de belangen van jezelf en je gesprekspartner. Wanneer standpunten in eerste instantie botsen, zul je erachter komen dat de belangen elkaar niet altijd hoeven te bijten. Manschot geeft het sprekende voorbeeld van twee mannen onderweg om dezelfde sinaasappels te kopen. Echter door het gesprek aan te gaan en goed doorvragen komen ze erachter dat de één het vruchtvlees en de schil nodig heeft en de ander het sap: dus een win-win situatie! De tweede eigenschap van een succesvol gesprek: een georganiseerd gesprek. Manschot adviseert om een cruciaal gesprek nooit ongeorganiseerd te voeren. Dus: erken de kwestie en maak afspraken over het moment en de manier waarop het gesprek erover plaats gaat vinden. Dat was voor mij een eyeopener. Als (jonge) adviseur heb ik vaak het gevoel dat ik alles moet weten en overal direct een oplossing voor moet hebben. Vanaf nu probeer ik in mijn werk aan te geven dat ik liever goed voorbereid (georganiseerd) een gesprek aanga over een bepaald vraagstuk, in plaats van hier direct op in te gaan. De derde eigenschap: focus op zowel resultaten als relaties. Het één hoeft het ander niet te bijten. Tijdens een cruciaal gesprek heb je respect voor de belangen van de ander en ben je bereid samen naar de beste oplossing te zoeken. De laatste eigenschap van een succesvol cruciaal gesprek is assertief gedrag in plaats van agressief of passief. Een belangrijk aspect hiervan is spreken én luisteren naar wat een ander te zeggen heeft. Manschot kaart terecht aan dat mensen vaak geneigd zijn om hun eigen standpunten op tafel te gooien en verder niet te luisteren naar wat een ander te zeggen heeft. We hebben ons oordeel al klaar en de oplossing vorige week al bedacht. Manschot vertelt overtuigend dat het uitstellen van een oordeel en goed luisteren naar je gesprekpartner je een hoop verder brengt. In mijn werk probeer ik dit toe te passen door af en toe tijdens een gesprek stil te staan bij het feit dat ik een gesprek open moet aangaan in plaats van al met de oplossing klaar te zitten. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan. ‘Effectief in cruciale gesprekken’ is een nuttig boek als je tijdens een cruciaal gesprek beslagen ten ijs wilt komen. Wellicht zelfs tijdens alle gesprekken die je voert. Hoewel het boek hier en daar iets sneller en smeuïger had gemogen, is het vanwege de handige tips die Manschot geeft direct toepasbaar in mijn werk. Kortom: een aanrader voor iedereen die effectiever wil communiceren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden