Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leiderschap & Ondernemen!

Over leiderschap en ondernemen wordt veel geschreven. Een zoekopdracht over leiderschap leverde op Google.nl meer dan twee miljoen hits op en op Managementboek.nl meer dan 248 producten. Trainer/coach Robbert Gorissen voegt hier nu een boek aan toe met de titel ‘Leiderschap en ondernemen’.

Sjors van Leeuwen | 10 november 2015

Het boek bevat gesprekken met tien verschillende leiders en ondernemers in Nederland. De meeste van hen zullen onbekend zijn bij het grote publiek, wellicht met uitzondering van ex-hockeybondscoach Marc Lammers en de managementauteurs Arko van Brakel en Jan van Setten. De auteur wil met zijn boek de wijsheid die er in Nederland is op het gebied van leiderschap en ondernemen bundelen om mensen te inspireren en te motiveren. Gorissen heeft bewust gekozen voor bekende en minder bekende mensen, met een verschillende achtergrond en uit diverse sectoren. Tussen de inleiding en de samenvatting in, passeren in 125 pagina’s tien gesprekken met de hoofdrolspelers. De auteur heeft er voor gekozen om bij alle hoofdpersonen grotendeels dezelfde vragen te stellen. Zoals vragen over de drijfveren en achtergronden van de persoon, hoe men balanceert tussen werk en privé, over de succesfactoren en valkuilen voor ondernemers, over teamwerk en leidinggeven, de rol van de leider, over de plannen voor de toekomst, etc. Het boek geeft een aardig kijkje in de leiderschapskeuken van diverse professionals die van leiderschap en ondernemen hun vak hebben gemaakt. Toch sprankelt het boek om een aantal redenen niet echt. Het gebruik van een redelijk vaste set vragen maakt het boek na verloop van tijd voorspelbaar. Ook omdat de gesprekspersonen in hun achtergronden, visies en antwoorden niet zo verschillend zijn dan je op voorhand misschien zou verwachten. Spraakmakende zaken zal je in het boek niet lezen. Het blijft allemaal braaf en oppervlakkig, hoewel het interview met Marc Lammers leuk is vanwege zijn vele innovaties in hockeyland. Persoonlijk vind ik ook de ‘bruggetjes’ die de auteur maakt tussen de verschillende vragen geen succes. Bruggetjes waarin de auteur graag de loftrompet afsteekt over zijn gesprekspartner zoals: ‘Naast visie over leiderschap is Jan een fantastische ondernemer en heeft daar veel expertise in. Wat is jouw ondernemerstip?’ Tenslotte is het boek wat Spartaans uitgevoerd wat het leesplezier niet ten goede komt. Al met al voegt Leiderschap en ondernemen niet veel toe aan de stroom van boeken en artikelen die over dit onderwerp al zijn verschenen. De meer geïnteresseerde en/of ingevoerde lezer zal in andere boeken en artikelen over leiderschap en ondernemen waarschijnlijk meer inzicht, inspiratie en motivatie vinden.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden