Concretiseer je verhaal met een pakkende inleiding. De kracht van dit boek zijn de vele praktijkvoorbeelden. Wat ik knap vind is hoe ze 'open deuren' helder maken. Want het advies om 'vanuit het perspectief van je publiek' te denken is zo oud als de weg naar Rome. Maar het wordt een eyeopener met de uitleg: veranderde slide titel 'uitkomst klanttevredenheid' in 'klanttevredenheid is toegenomen'. Geef dus meteen duiding. De helft van het boek bestaat uit talloze praktische tips over content. Van tekstinhoudelijke opbouw tot pakkende boodschappen. Deel 2 is ook fijn: hoe maak van je die boodschappen nu mooie, visuele slides? Al zit ik zelf in 'het vak', ik leer een boel van de uitgewerkte case '2 reservelaptops per team verhoogt de productiviteit aanzienlijk'. Het virus is aanstekelijk: dit wil ik ook! Verder ook hier weer heel veel tips: het gebruik van foto's zonder auteursrecht te schenden, wat is 'copy space' (foto met expres lege ruimte zodat jij er tekst in kunt zetten), maak je tekst niet kleiner dan corps 24 et cetera. Leuk dat voor zo'n visueel boek ook een afwijkend formaat gekozen is (21 x 22,8 cm). Maar de vormgever lijkt toch geworsteld te hebben met het formaat, want door de begeleidende teksten te verdelen over twee kolommen, wordt het soms wat rommelig. De auteurs zijn eerlijk: een goede presentatie maken vergt schaven, schuiven en schrappen. En voor een presentatie van 15 minuten mag je echt wel twee dagen voorbereiding uittrekken, Maar ik ben echt van plan om van deze stap-voor-stap-methode routine te gaan maken, omdat ik ervan overtuigd ben dat het op heel veel communicatiemiddelen van toepassing is: van e-mails tot jaarverslagen. Zoals een quote op de achterflap zegt: 'Dit boek straalt energie en gedrevenheid uit. Lezen en daarna doen!' Deze recensie verscheen eerder in Communicatie Magazine, april 2015
Over Marjolein te Kolsté
Drs. Marjolein te Kolsté recenseert managementboeken voor o.a. Juweeltjes.