De belangrijkste oorzaken voor corporate silence zijn vooral de werkomgeving, waarden en normen in het bedrijf en de relatie met het (top)management. Medewerkers willen de relaties op het werk niet onder druk zetten door stilzwijgen over lastige onderwerpen te doorbreken. Ook willen ze niet als negatief te boek gezet worden door kritisch te reageren op voorstellen vanuit het management. De ongeschreven regels dienen als een soort informatiefilter en zijn dus erg belangrijk. De gevolgen van corporate silence zijn divers. Voor medewerkers die zich niet uit kunnen spreken wordt uiteindelijk de betrokkenheid minder met het werk en met de organisatie. Het cynisme of de ontevredenheid wordt steeds groter. Voor de organisatie wordt het kritisch vermogen steeds kleiner, wat op de lange duur een negatieve uitwerking heeft op de kwaliteit van de besluitvorming en op het lerend vermogen binnen de organisatie. Dit is wat betreft de gevolgen nog maar het begin van de glijdende schaal; we kennen allemaal de schandalen uit de media… Uit onderzoek blijkt dat er een grote variatie is in onderwerpen waar medewerkers liever niet over praten. Bezorgdheid over competenties van collega's of managers staat aan de top, direct gevolgd door problemen met processen of prestaties van de organisatie/ suggesties voor verbeteringen. Het verbreken van de corporate silence begint bij het management, zoals een open houding aannemen, vertrouwen en veiligheid bieden en een heldere koers/visie uitdragen. Een voorwaarde is wel de aanwezigheid van een professionele afdeling HR en Corporate Communicatie. Er zijn diverse communicatiemiddelen en managementinstrumenten beschikbaar om corporate silence te doorbreken en die komen in het boek uitgebreid aan de orde. Dit boekje leest makkelijk, is helder van toon en is opgebouwd in zeven vragen. Elk hoofdstuk behandelt een vraag. Interessant is dat ieder hoofdstuk een interview bevat met een topmanager over het onderwerp van het betreffende hoofdstuk. Op die manier ontstaat meer diepgang en wordt de theorie verlevendigd. Na het lezen van dit boek vraagt u zich tijdens teambesprekingen waarschijnlijk net als ik af of er vooral gepraat wordt of dat er ook iets wordt gezegd…
Over Mariska Fennema
Mariska G.A. Fennema MBA Werkzaam als manager marketing & communicatie bij RTV Utrecht en behaalde haar Executive MBA bij Business School Nederland.