Ik heb enige scepsis na het lezen van de eerste twee hoofdstukken van 'Veranderen met gezond verstand'. Door zijn schrijfstijl - Cees Min gebruikt veel 'jubeljargon' - lijkt het alsof veranderen heel gemakkelijk is. Zo schrijft hij bijvoorbeeld 'Laat je niet verleiden tot het moeten maken van keuzes... Ga voor het maximale succes. Dit succes is nodig om aan te tonen dat veranderen zinvol is en leidt tot verbetering voor iedereen... Laat je omgeving verbaasd staan'. Mooie woorden, maar hoe realiseer je dit? Mins visie op veranderen komt in het tweede hoofdstuk aan bod. Hier introduceert de auteur zijn vijf basisprincipes voor veranderen met gezond verstand: 1. Realiseer verandering zelf in de lijnorganisatie 2. Stel niet de organisatiedoelen, maar de individuele belangen centraal 3. Werk snel en oplossinggericht 4. Verkoop je idee 5. Overbrug de kloof tussen weten en doen. Vervolgens licht Min in elk hoofdstuk één van de vijf basisprincipes toe. Hierbij geeft hij concrete tips over hoe veranderingen aan te pakken. Zo geeft hij het advies om medewerkers in een verandertraject als interne klanten te benaderen. Tevens adviseert hij om medewerkers verantwoordelijk te maken voor de verandering. Daarbij is het belangrijk om de medewerkers kaders mee te geven om hen enerzijds op weg te helpen en anderzijds de neus in de juiste richting te zetten. Om de maximale verandering te realiseren adviseert Min de omgeving van de verandering beperkt te houden en klein te starten. De schrijver is duidelijk een pragmaticus die spreekt uit ervaring. 'Veranderen met gezond verstand' is een herkenbaar boek voor de praktische en mensgerichte manager. Analytici zullen waarschijnlijk van mening zijn dat Min sommige onderwerpen iets te algemeen benadert en te snel overgaat op handelen. Het credo van Min 'Begin voor je bezint' spreekt in mijn ogen ook de eerder in het boek genoemde quote 'We nemen wel de tijd iets twee keer fout te doen, maar niet de tijd om het in één keer goed te doen' tegen. Voor mij betekent een actiegerichte veranderaanpak nog steeds dat je de tijd moet nemen om het veranderproces goed door te denken en in te richten. Vernieuwend vond ik de wijze waarop de marketing- en klantbenadering en de 5 P's van Kotler (product, prijs, promotie, plaats en personeel) werden toegepast op de interne organisatie en het veranderproces. Ik kon mij goed vinden in Mins advies om medewerkers als klant van het verandertraject te benaderen en om oplossingsgericht te werk te gaan. Of een verandering met zijn aanpak snel wordt gerealiseerd, betwijfel ik. Maar gelukkig is de term 'snel' een relatief begrip. Na het lezen van dit boek realiseer ik mij dat ik tevreden mag zijn over de aanpak die ik hanteer in mijn huidige verandertraject. 'Volg je gevoel en gebruik je gezonde verstand'. Dit is hoe het boek eindigt. Een advies dat volgens mij niet alleen geldt voor veranderingsprocessen, maar een wijsheid is voor alledag!
Recensie
Veranderen met gezond verstand
In mijn werk heb ik al meerdere keren te maken gehad met organisatieveranderingen. Ook op dit moment zit ik midden in een groots verandertraject. De titel 'Veranderen met gezond verstand' spreekt mij daarom erg aan. En de vraag op de achterflap 'Hoe zorg je voor een snelle verandering waar iedereen achter staat?' maakte mij extra nieuwsgierig. Snel veranderen en het creëren van een breed draagvlak zijn in mijn ogen de grootste uitdagingen binnen een verandertraject.
Monique Mulders
|
29 juli 2010