In SnappStory neemt Victor van Tol je mee op zijn reis als ondernemer en als mens. Van een idee in de kroeg, de start van SnappCar (samen met Pascal Ontijd en Jorg Kop), gedoe met investeerders, rechtszaken, gezondheidsproblemen, dreigende faillissementen en reorganisaties, tot een decennium later een nieuw begin. Met alle hoogte- en dieptepunten, zowel zakelijk als privé. Want hoe eenvoudig het allemaal soms lijkt, de praktijk is weerbarstig. Of zoals van Tol schrijft: ‘Ik zeg regelmatig dat het een godswonder is dat SnappCar nog bestaat en dat het bedrijf en/of ik niet ergens in het proces zijn omgevallen.’
Als een trein
SnappStory is een handzaam boek van 176 pagina’s dat leest als een trein. Opgedeeld in 6 delen met prikkelende titels als No Guts, no glory, Why, how & what, It’s all about execution, Show me the money, The world is our playground, What doesn’t kill you makes you stronger en Hero’s Journey. Ieder deel sluit af met een persoonlijke noot van ‘partners in crime’ zoals partner Yolande en financiële man Erik. Voorzien van een belangrijk inzicht, zoals ‘gewoon beginnen, maar houd het klein!’, ‘formuleer eerst de why’ (van Tol: ‘een van onze beste investeringen’),‘cash is king’, ‘zie weerstanden en conflicten als een manier om voortgang te boeken’ tot misschien wel het belangrijkste inzicht: ‘leef het leven dat je wilt leven’. Het boek sluit af met een persoonlijke noot van Victors personal coach.
Uniek kijkje achter de schermen
Zoals Victor van Tol in het voorwoord schrijft, is het een boek om van te leren en te genieten. Dat doe je zeker, waarschijnlijk ook door de inbreng van schrijfster Anka Jacobs. Het boek leest lekker weg en geeft je een uniek kijkje achter de schermen van SnappCar. Het resultaat is een eerlijk en persoonlijk verhaal met waardevolle tips, grappige anekdotes en inspirerende levenslessen. Van het aannemen van mensen, zoeken naar financiering, gebruik van ‘Rockefeller Habits’, combineren van werk en gezin, noodzaak van een ijzeren discipline, tot het omgaan met conflicten, buitenlandse groei (‘zakendoen in Frankrijk is complex’) en de kracht van crowdfunding. Al lezende struikel je over de tegenslagen, ‘lessons learned’ en successen, dus het boek is zeker ook een aanrader voor startup-ondernemers. Denk daarbij aan wat Anita Roddick, oprichter van The Bodyshop, zegt in het boek: ‘If you think you’re too small to have an impact, try going to bed with a mosquito in the room.’
Inspirerend ondernemersverhaal
SnappStory is een inspirerend ondernemersverhaal, over dromen, tegenslagen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Vooralsnog met een Happy End. Kortom, No guts, no glory, zoveel maakt SnappStory wel duidelijk. Of zoals Winston Churchill jaren geleden al zei: ‘Success is walking from failure to failure with no loss of enthusiasm.’
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.