Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hero on a mission - Zorgen dat je levensfilm de moeite waard wordt

Donald Miller schreef de afgelopen jaren enkele boeiende boeken over storytelling en marketing. Zijn nieuwste boek ‘Hero on a mission’ gaat over persoonlijke ontwikkeling. En ook daarin speelt storytelling een belangrijke rol.

Henk Jan Kamsteeg | 3 mei 2022 | 4-6 minuten leestijd

Wat nu als mijn leven verfilmd zou worden? Zou het dan de moeite van het kijken waard zijn? Zou Netflix er een boeiende serie van kunnen maken? Is er sprake van een held die obstakels durft te overwinnen om een belangrijk doel te behalen? Of haken kijkers direct af omdat er geen moer te beleven valt? Geen doelen. Geen strijd. Geen overwinningen.

In Hero on a mission moedigt Donald Miller ons aan de held van ons eigen verhaal te worden. Met als uiteindelijke doel uit te groeien tot een gids die andere helden verder op weg helpt om hun doelen te bereiken.

Groot fan

Goed, even een stapje terug. Sinds ik een training storytelling van de Amerikaan Donald Miller volgde, ben ik groot fan van zijn boeken. Meer dan eens raakte ik overtuigd van de kracht van storytelling. Niet dat zijn ideeën nieuw waren, maar hij wist ze wel praktisch te maken. Kortweg (en iets te kort door de bocht) komt het er op neer dat wanneer wij (als bedrijf of stichting) anderen willen boeien, we een goed verhaal moeten leren vertellen. Een verhaal waarin je doelgroep de held is, een probleem heeft en een gids (jij dus) nodig heeft om dit probleem om te lossen.

Welke rol wil je spelen?

In Hero on a mission gaat Miller verder met dit concept door het te vertalen naar ons eigen levensverhaal. ‘Living a good story is a lot like writing one,’ zo stelt hij. Aan ons de keus welke rol wij in ons eigen leven willen spelen. In veel verhalen zijn er de volgende vier karakters:

1) Het slachtoffer (victim), die het gevoel heeft geen uitweg te hebben en die zich laat leiden door de omstandigheden.

2) De schurk (villian), die anderen kleineert.

3) De held (hero), die uitdagingen aangaat en daardoor ten goede verandert.

4) De gids (guide), die de held op weg helpt.

Welke ‘rol’ wil ik in mijn leven spelen? Ben ik het eeuwige slachtoffer van de omstandigheden? Ben ik er door zelfdienend leiderschap alleen maar op uit om anderen kapot te maken of ik pak ik de uitdagingen die het leven biedt aan?

Maakbaar

Direct een kanttekening. Het leven is niet maakbaar. Auteurs en sprekers die stellen dat je je eigen geluk in de hand hebt, kramen klinkklare onzin uit. Miller is er gelukkig niet een van hen. Maar dit wil ook niet zeggen dat we als victims maar moeten ondergaan wat het lot ons te brengen heeft. Miller schrijft hoe hij – net als vele anderen – werd geïnspireerd door Victor Frankl. Dr. Frankl overleefde, in tegenstelling tot zijn gezin, de vernietigingskampen van de nazi’s. In zijn boek Search for meaning betoogt hij dat we op zoek moeten naar zingeving in ons leven. Terwijl Freud stelde dat genot het menselijk gedrag beïnvloedt, zei Frankl dat de mens vooral op zoek is naar zingeving. Wanneer een mens geen zingeving kan vinden, gaat hij maar op zoek naar genot.

Miller gaat in op hoe volgens Frankl een zinvol leven eruit ziet. Iemand met een zinvol leven:

1) heeft een specifiek doel,

2) ervaart iets wat mooier is dan zichzelf en

3) pakt uitdagingen en leiden in ons leven op een positieve manier op.

Met andere woorden: ‘Get yourself a great reason to wake up and get out of bed in the morning. Een held heeft een reason.

Overlijdensbericht

Wat is onze reden van bestaan? Wat maakt ons de held van ons eigen levensverhaal? Wat maakt ons leven de moeite waard? Miller biedt een aantal handvatten om hierachter te komen. Omdat ik eerder de online masterclasses die hij hierover geeft op Businessmadesimple.com volgde, was ik al door dit proces heengegaan. Te beginnen met het schrijven van mijn eigen overlijdensbericht. Wat wil ik dat hierin komt in te staan? Miller, die hierin het voorbeeld van Stephen Covey volgt, schrijft hierover het volgende: ‘I don’t believe writing down a vision for your life creates any sort of magic in the universe, but I do believe it sets a general compass for your subconscious.’ Met andere woorden: door te beginnen met het eind voor ogen, pak je de rol van held in je eigen verhaal op door verantwoordelijkheid te nemen voor hoe je – door alle omstandigheden – je leven wilt leiden.

Levensplan

Vervolgens introduceert Miller een template voor ons levensplan, waarin hij onderscheidt maakt voor een visieplan voor tien, vijf en een jaar. Waar wil ik staan als ik – in mijn geval – 56, 51 en 47 jaar ben? Wat zijn mijn doelen? Wat wil ik doen en wat wil ik laten? En, leukste vraag misschien wel: ‘Als er een film gemaakt zou worden over mijn leven in dat jaar, wat zou de titel van de film dan zijn?’

Is het invullen van deze templates en er regelmatig op reflecteren een garantie voor een succesvol leven? Nee, natuurlijk niet. Nog een keer Miller dan: ‘Victor Frankl’s ideas do not ensure that life will go well for us. They simply ensure that we experience meaning whether or not life goes well.’

Nu las (en schreef ik zelf) de nodige boeken over persoonlijk leiderschap. Hero on a mission is wat mij betreft een zeer waardevolle aanvulling. Door de prettige schrijfstijl van Miller en door de originele insteek. Nu aan de slag om te zorgen dat mijn leven het kijken meer dan waard wordt.

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden