Jon Gordon is een succesvolle Amerikaanse schrijver en spreker. Hij schreef inmiddels 26 boeken, waarvan 12 bestsellers en 5 kinderboeken. Van The energy bus zijn meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Dit boek schreef hij al in 2007 maar pas nu heeft Carla Zijlemaker het vertaald in het Nederlands voor uitgeverij Business Contact. Gordon is van de positieve energie en schreef bijvoorbeeld ook een boek over positieve teams en positief leiderschap. ‘Iedereen wordt wel eens op de proef gesteld’, schrijft hij, ‘en het antwoord op een dergelijke test is positieve energie: optimisme, vertrouwen, enthousiasme, liefde, betekenis en de motivatie om je leven naar een hoger plan te trekken.’
Uitvoering
Het boek is erg mooi vorm gegeven als hardcover, in een vrolijke geeloranje kleur met in het midden een hobbelende bus. Het is een managementroman, een managementboek geschreven in romanvorm. Gordon zelf noemt het een fabel. Andere bekende managementromans zijn bijvoorbeeld Het doel van Goldratt of De bijenherder van Rini van Solingen. In plaats van de lezer taaie theorie voor te schotelen neemt de schrijver ons mee in het leven van George, die ervan baalt als zijn auto een lekke band heeft en hij met de bus naar zijn werk moet.
Tien geheimen
De schrijver deelt de tien ‘geheimen’ om een positief team samen te stellen. Deze zijn volgens hem overal toe te passen, voor bedrijven, scholen, sportteams en gezinnen. Tijdens de twee weken dat George met de bus naar zijn werk moet, leert hij ‘de 10 regels voor de rit van je leven’ van de buschauffeur, een wijze dame met een stralende glimlach (die mij deed denken aan een goede fee), en van zijn medepassagiers, die in deze bijzondere bus al eerder de lessen hebben geleerd.
Glimlach
Ik vind het een leuk genre, de managementroman. En deze lijkt heel simpel te zijn geschreven, maar doe het hem maar eens na. ‘Makkelijk lezen is verdomd hard schrijven’, zei Nathaniel Hawthorne al. Het verhaal leest zo lekker weg dat je bijna vergeet dat je managementliteratuur aan het lezen bent. Voor je het weet is het boekje uit en sla je het met een glimlach dicht. De tien lessen zijn herkenbaar en misschien niet baanbrekend, maar wel eyeopeners omdat ze zeker niet overal worden toegepast. Ze helpen om een meer positieve omgeving te creëren in je leven en je team. Een wake-upcall misschien, om niet langer in bekende valkuilen te stappen.
Feelgood
‘Het leven is simpel. Maar wij maken het ingewikkeld en worden blind voor de simpele waarheden,’ schrijft Gordon. En: ‘Helaas moeten veel mensen eerst een crisis doormaken voordat ze veranderen. Soms moet je meemaken wat je niet wilt om erachter te komen wat dat is. Elke crisis biedt een kans om te groeien en sterker en wijzer te worden.’
Van de regels vind ik de eerste de meest aansprekende: Jij bent de bestuurder van jouw bus. Laat de wereld niet jou vormen. Creëer zelf je wereld door jouw eigen visie helder voor ogen te hebben.
Een feelgoodverhaal waar je ook nog wat van oppikt. Van mij mag iedereen het lezen. De wereld wordt er vast een beetje mooier van.
Over Annemarie Smits
Annemarie Smits werkt als projectleider duurzaamheid bij een uitvoeringsorganisatie van de rijksoverheid. Daarvoor was ze IT projectmanager en consultant bij onder andere een grote bank en een internationaal adviesbureau. Daarnaast helpt ze auteurs met het schrijven van hun roman, non-fictie boek of managementboek.