Het lijkt zo simpel: zet een bericht op LinkedIn en volgers... die volgen wel. Ongetwijfeld zullen veel LinkedIn-ers op deze manier hun posts versturen. Hopend om met een minimum aan kwaliteit en inspanning een maximum aan resultaat te boeken. Ina Boer maakt je (heel vriendelijk) duidelijk dat het zo niet werkt. Gewaardeerd worden op LinkedIn gaat niet alleen over inhoud, maar ook over je stijl en vooral over de vorm.
Profielen
Het eerste hoofdstuk zette mij direct aan het denken: LinkedIn kent een onderscheid in bedrijfsprofiel en persoonlijk profiel. Dat was mij niet bekend. Maar ik voelde direct aan dat ik er iets mee zou kunnen, of zelfs mee zou moeten.
In het persoonlijk profiel is onlangs bijvoorbeeld de ‘Creatormodus’ toegevoegd, waarmee je de mogelijkheid hebt om nieuwsbrieven te versturen. En er zijn meer verschillen.
Algoritme
Boer gaat in op de vraag hoe het algoritme van LinkedIn werkt. Veel mensen nemen ten onterechte aan dat de post die je verstuurt bij al je volgers terecht komen. Niet dus. Je krijgt slechts 5 tot 10% van de berichten te zien die je connecties posten, schrijft Boer. Het roept de vraag op hoe je dat bereik kunt vergroten. En dat legt Boer keurig uit. Ze geeft tien tips voor posts met een groot bereik. De tweede tip sprak me het meeste aan: ‘Het gaat om de eerste 90 minuten’. Nooit geweten dat het bereik van je post de eerste 8 uur afhankelijk is van de reacties die de eerste 90 minuten na plaatsing volgen.
Structuur en tips
Het boek biedt daarnaast voldoende instrumenten aan om gestructureerd met LinkedIn te werken. Veel van die tips zijn ook buiten LinkedIn te gebruiken, zoals het formuleren van je kernboodschap of het opstellen van een contentkalender, en het is heel prettig dat alles op een rij te hebben.
De lezer krijgt bovendien door het hele boek heen praktische tips aangereikt die nuttig kunnen zijn voor het maken van je posts. Zo was de 4-1-1-regel (die uit de koker komt van LinkedIn-expert Marjolein Bongers) voor mij goed van toepassing. Van de zes post die je plaatst, moeten er vier inhoudelijk zijn, één persoonlijk en één commercieel. Daar ga ik op letten.
F-patroon
Waar het eerste deel van het boek ging over de vraag ‘Wat moet je weten om LinkedIn succesvol in te zetten?’, is het tweede deel gericht op de vraag ‘Hoe ga je content maken?’
We krijgen in dit deel bijvoorbeeld uitleg over hoe mensen online tekst lezen. Het blijkt dat mensen lezen in een F-patroon. We lezen eerst van links naar rechts en daarna dalen we af in de tekst. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de wijze waarop je je post het beste vormgeeft. Ina Boer legt dat allemaal helder uit.
Luchtig en ovezichtelijk
Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn leest makkelijk weg, het is ontdaan van jargon en Boer heeft de gave om alles luchtig en gemakkelijk uit te leggen. Voor mij is de waarde van dit boek dat ik nu alles bij elkaar heb als ik met LinkedIn aan de gang wil. Bovendien is alles goed terug te vinden: van informatie over video’s tot en met blogs en van het maken van een contentplan tot en met een contentkalender.
Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn van Ina Boer is kortom een zeer overzichtelijk boek. Het is vlot en prettig geschreven, door een auteur met veel verstand van een onderwerp waar nog veel verbeterslagen mogelijk zijn.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.