Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn - ‘Ik ben al expert. Of toch niet?’

Nee, ik ben al LinkedIn-expert... Ik wist immers een paar knopjes te vinden en meende dat dat voldoende was. Maar na het lezen van het vlot geschreven ‘Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn’ van Ina Boer, ben ik daar toch anders naar gaan kijken. Het bevat zo veel praktische tips, en is zo helder geschreven dat ik mij uitgedaagd voelde om meer uit LinkedIn te halen.

Peter de Roode | 9 februari 2023 | 3-4 minuten leestijd

Het lijkt zo simpel: zet een bericht op LinkedIn en volgers... die volgen wel. Ongetwijfeld zullen veel LinkedIn-ers op deze manier hun posts versturen. Hopend om met een minimum aan kwaliteit en inspanning een maximum aan resultaat te boeken. Ina Boer maakt je (heel vriendelijk) duidelijk dat het zo niet werkt. Gewaardeerd worden op LinkedIn gaat niet alleen over inhoud, maar ook over je stijl en vooral over de vorm.

Profielen

Het eerste hoofdstuk zette mij direct aan het denken: LinkedIn kent een onderscheid in bedrijfsprofiel en persoonlijk profiel. Dat was mij niet bekend. Maar ik voelde direct aan dat ik er iets mee zou kunnen, of zelfs mee zou moeten.

In het persoonlijk profiel is onlangs bijvoorbeeld de ‘Creatormodus’ toegevoegd, waarmee je de mogelijkheid hebt om nieuwsbrieven te versturen. En er zijn meer verschillen.

Algoritme

Boer gaat in op de vraag hoe het algoritme van LinkedIn werkt. Veel mensen nemen ten onterechte aan dat de post die je verstuurt bij al je volgers terecht komen. Niet dus. Je krijgt slechts 5 tot 10% van de berichten te zien die je connecties posten, schrijft Boer. Het roept de vraag op hoe je dat bereik kunt vergroten. En dat legt Boer keurig uit. Ze geeft tien tips voor posts met een groot bereik. De tweede tip sprak me het meeste aan: ‘Het gaat om de eerste 90 minuten’. Nooit geweten dat het bereik van je post de eerste 8 uur afhankelijk is van de reacties die de eerste 90 minuten na plaatsing volgen.

Structuur en tips

Het boek biedt daarnaast voldoende instrumenten aan om gestructureerd met LinkedIn te werken. Veel van die tips zijn ook buiten LinkedIn te gebruiken, zoals het formuleren van je kernboodschap of het opstellen van een contentkalender, en het is heel prettig dat alles op een rij te hebben.

De lezer krijgt bovendien door het hele boek heen praktische tips aangereikt die nuttig kunnen zijn voor het maken van je posts. Zo was de 4-1-1-regel (die uit de koker komt van LinkedIn-expert Marjolein Bongers) voor mij goed van toepassing. Van de zes post die je plaatst, moeten er vier inhoudelijk zijn, één persoonlijk en één commercieel. Daar ga ik op letten.

F-patroon

Waar het eerste deel van het boek ging over de vraag ‘Wat moet je weten om LinkedIn succesvol in te zetten?’, is het tweede deel gericht op de vraag ‘Hoe ga je content maken?’

We krijgen in dit deel bijvoorbeeld uitleg over hoe mensen online tekst lezen. Het blijkt dat mensen lezen in een F-patroon. We lezen eerst van links naar rechts en daarna dalen we af in de tekst. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de wijze waarop je je post het beste vormgeeft. Ina Boer legt dat allemaal helder uit.

Luchtig en ovezichtelijk

Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn leest makkelijk weg, het is ontdaan van jargon en Boer heeft de gave om alles luchtig en gemakkelijk uit te leggen. Voor mij is de waarde van dit boek dat ik nu alles bij elkaar heb als ik met LinkedIn aan de gang wil. Bovendien is alles goed terug te vinden: van informatie over video’s tot en met blogs en van het maken van een contentplan tot en met een contentkalender.

Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn van Ina Boer is kortom een zeer overzichtelijk boek. Het is vlot en prettig geschreven, door een auteur met veel verstand van een onderwerp waar nog veel verbeterslagen mogelijk zijn.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden