Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Word eens volwassen! - ‘Stoomcursus online ondernemen’

Eerlijk is eerlijk, toen ik de titel van ‘Word eens volwassen!’ las had ik er een beetje een negatief gevoel bij. Versterkt ook door de constatering van de auteur dat vele ondernemers ‘nog in de oude tijd leven’. Dit kritische gevoel verdween vrijwel direct toen ik met lezen startte. En maakte plaats voor enthousiasme en energie.

Danny Mullenders | 21 februari 2024 | 3-4 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

Mijn emotionele brein werd behoorlijk aangesproken door de titel... Het voelde ietwat als een persoonlijke aanval. Slim ook wel: Slierendrecht, ondernemer en mede-eigenaar van een bureau in digital marketing, grijpt hier meteen mijn aandacht, een aloud psychologisch mechanisme. 

Aanpak

Het thema? Word eens volwassen! verscheen in 2021 en gaat over toekomstgericht online ondernemen en marketing: waaraan je moet sleutelen om een succesvolle transitie te maken naar online volwassenheid. Het bestaat uit drie delen: de mindsetwereld, methodewereld en gewoontewereld. Voor mij als psycholoog is het een geruststelling dat Slierendrecht de mentale elementen van effectief online ondernemen niet overslaat. Tegelijkertijd lees ik behoorlijk wat niet-alledaagse terminologie (Slierendrecht is een integrale denker en combineert concepten uit diverse vakgebieden als marketing, psychologie en filosofie): zeker bruikbaar, al moet ik m’n aandacht er hier en daar bewust bijhouden.

Zeker ook praktisch

Al met al is boek niet slechts een verzameling van jarenlange ervaringen van de auteur met online strategie en marketing, het is vooral ook een praktisch handboek voor elke ondernemer die online meer rendement wil halen. Slierendrecht legt behoorlijk helder uit hóe je dat dan doet. Je wordt als lezer stapsgewijs door de materie heen geloodst en wordt direct aangemoedigd om ermee aan de slag te gaan.

Hij omlijst zijn tips en inzichten met pakkende praktijkverhalen, wat het boek toegankelijk en prettig leesbaar maakt. De vele voorbeelden zijn daarbij nuttig en zorgen voor concreet inzicht. Ook door de aantrekkelijke lay-out, knalgele uiterlijk, met vele illustraties valt het boek meteen op, en is het prettig dit boek te lezen. En zijn taalgebruik draagt daar ook aan bij: geen poespas maar doelmatig en eenvoudig. Ook de complexere aspecten van het online ondernemen worden zo behapbaar. 

Handig: aan het eind van elk hoofdstuk vind je een ‘Neem uit dit hoofdstuk mee’ sectie. Hierin wordt samengevat welke informatie in dat hoofdstuk aan bod kwam. Zo blijft wat je gelezen hebt beter hangen.


Spel

Het ‘bordspel voor een grandioze online onderneming’ dat Slierendrecht introduceert vind ik creatief en nuttig, want dat kan ik als ondernemer meteen inzetten. Eerst dacht ik overigens dat het spel niet voor iedereen nuttig is, was, maar eigenlijk kun je de principes toepassen op ieder bedrijf, in zowat in iedere branche. En ten slotte nog een aanrader: Slierendrecht presenteert in zijn boek zijn eigen, handige VINC-model (Van Idee Naar Conversie).

Nuchter

Slierendrecht brengt tevens zichzelf als mens in, dus zijn eigen persoon en zijn ervaringen, waardoor je als het ware over zijn schouders meekijkt. Hij zet zich vooral niet neer als de grote goeroe (sterker, hij heeft daar een duidelijke mening over: bescheidenheid siert de mens), maar is oprecht, nuchter en transparant, en laat vooral ook zien wat juist niét heeft gewerkt voor hemzelf.

Afdronk

Word eens volwassen! voldoet volledig aan mijn verwachtingen, en heeft die zelfs overtroffen. De inhoud is gedegen en onderbouwd: geen platte, eendimensionale marketingtrucs maar een solide basis waarop je kan groeien in je ‘digitale volwassenheid’. Het is een boek dat praktisch toepasbaar is en niet in abstractie en theorie blijft steken. Het kan zich wat mij betreft meten met een boek als De Online Marketing Tornado

Word eens volwassen! van Christiaan Slierendrecht is kortom absoluut een aanrader voor eenieder die geïnteresseerd is om inhoudelijk een voorsprong te nemen in online marketing.

Over Danny Mullenders

Danny Mullenders is assessmentpsycholoog, coach, auteur en spreker. Als expert op het gebied van organisatiepsychologie helpt hij mensen, teams en organisaties hun keuzeruimte te zien én benutten. Hij ontwikkelde zich tot een van Nederlands meestgelezen psychologen en coaches. Hij schreef de # 1 bestsellers Daarom doen ze dat en Laat je niet kiezen. Op dit moment schrijft hij aan zijn derde boek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden