Voor alle drie deze ‘soorten’ ondernemers geldt vroeg of laat hetzelfde. Wanneer ze groeien lopen ze tegen een aantal obstakels aan. Obstakels die ze meestal zelf opgeworpen hebben door de groei van hun onderneming. En wanneer deze obstakels niet goed worden geadresseerd dan zijn ze dé reden dat de groei van de onderneming afremt en pijn gaat doen, volgens de auteurs van De Groeiparadox.
Uitdaging
Volgens Bart Lodewyckx en Matty Paquay is groeipijn een uitdaging voor het merendeel van de ondernemers. Lodewyckx concludeert dat na meer dan 500 interviews met ondernemers (hij is bestuurder van de Belgische ondernemersorganisatie Unizo). Paquay op zijn beurt komt tot die conclusie vanuit zijn rol als consultant en eigenaar van een advieskantoor voor groeibedrijven.
Lodewyckx en Paquay adresseren de groeipijnen van ondernemers die het goed doen. Die ervaren de problemen immers het sterkst. In De Groeiparadox komen 11 problemen aan bod die met een vaste structuur besproken worden. Met drie terugkerende praktische vragen maken de auteurs hun boek toegankelijk en leesbaar. Welk probleem ervaar je, wat is er echt aan de hand en wat kun je er aan doen? Elke keer wordt vanuit het probleem dat wordt ervaren, verdieping gezocht door te kijken naar wat de onderliggende oorzaak is, en vooral gekeken naar de oplossing.
Herkenbaar
Ook al zijn de auteurs van Belgische komaf, de problemen die ze aan de kaak stellen zijn niet voorbehouden aan de zuiderburen. Veelal hoor (of zie) ik ondernemers in mijn omgeving met dezelfde uitdagingen worstelen. Te veel bordjes in de lucht, uitdagingen met personeel, en moeite met hun verkoopapparaat zijn 3 voorbeelden van de 11 problemen die de revue passeren en erg herkenbaar zijn. Aan de hand van de vragen duiken de auteurs telkens in een onderwerp om (verrassend) uit te komen bij de conclusie dat werk in een bedrijf met een grotere omvang anders georganiseerd moet worden.
Ondernemer als verkoper
Op vriendelijke maar duidelijke wijze maken Lodewyckx en Paquay bijvoorbeeld duidelijk dat hoe een eigenaar verkoopt, niet dupliceerbaar is in een groeiende organisatie. De auteurs beperken zich niet tot de voor de hand liggende conclusies, maar kijken verder. De verkoop uit handen geven als ondernemer kan zelfs betekenen dat het product- of dienstenaanbod opnieuw moet worden samengesteld.
Door hun verschillende achtergronden weten Paquay en Lodewyckx samen de vinger op een aantal herkenbare zere plekken te leggen, en daarvoor ook de oplossingen aan te reiken. Dat doen ze veelal op basis van een praktische benadering. De Groeiparadox zal dan ook met name beroepsondernemers aanspreken, die veel van de geschetste uitdagingen zullen herkennen.
Over Roy van den Anker
Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.