Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Supercommunicatie - ‘Goede, leesbare basis’

Gesprekken, vaak zo fijn maar soms ook zo moeilijk. Herken je dat? Dan ben je niet de enige. Goede, constructieve gesprekken zijn voor veel van ons ontzettend moeilijk in de praktijk terwijl juist verbinding met anderen, zo stelt Duhigg in ‘Supercommunicatie’, het allerbelangrijkste is dat er bestaat. 

Judith Niekel-Sjoerds | 23 januari 2025 | 4-5 minuten leestijd

We kunnen met afgunst kijken naar mensen die, kennelijk zonder moeite, de mooiste en fijnste gesprekken hebben met bekenden én onbekenden. Zo eentje die op het werk alles voor elkaar krijgt terwijl hij/zij net 6 maanden binnen is terwijl jij, die er al vier jaar werkt, dit ook al jaren probeert maar elke keer nul op rekest krijgt. Wat doen zij anders – wat is dat geheim? Daar ging Charles Duhigg naar op zoek.

Verbinding maken: hoe doe je dat?

Supercommunicatie is een boek dat helpt om dit óók te kunnen gaan doen: beter en resultaatgericht communiceren en meer mooie, betekenisvolle connecties met anderen aan te gaan. Ik spreek dagelijks mensen die dit heel moeilijk vinden (is het ook!) en hier graag tips en tricks voor willen. Ik had dus ook hooggespannen verwachtingen: is dit een mooi boek om aan te raden aan mensen die hiermee worstelen?

Drie gespreksvormen

Charles Duhigg, onderzoeksjournalist, legt in zijn boek uit dat ‘supercommunicators’ niet geboren zijn met speciale gaven. Zij zijn zich volgens Duhigg alleen veel meer bewust van hoe gesprekken zich ontwikkelen en welke kansen zich voordoen in elk gesprek om een betere connectie aan te gaan.

De eerste stap is je bewust worden van welk gesprek er gevoerd wordt. Duhigg stelt dat er drie verschillende ‘gespreksvormen’ zijn:

Het ‘Waar gaat het eigenlijk om’ gesprek dat zich vooral richt op praktische, besluitvormende gesprekken (hoofdstuk 2); het ‘Hoe voelen we ons’ gesprek, dus de meer emotionele gesprekken (hoofdstukken 3-5) en het ‘Wie zijn we’ gesprek, dat vooral draait om de sociale gesprekken en identificatie met bepaalde groepen (hoofdstukken 6-7).

Lerende gesprekken voeren: vier regels

Mensen die goed kunnen communiceren passen volgens Duhigg de regels van het ‘lerende gesprek’ toe die bestaat uit vier regels:

1. Let op welk type gesprek er gaande is
2. Deel je doelstellingen en vraag de ander wat zij verwachten
3. Informeer naar de gevoelens van de ander en deel je eigen gevoelens
4. Onderzoek of en welke identiteiten voor dit gesprek van belang zijn (met welke groep voelt iemand zich verbonden: collega, maatschappelijk betrokken, dorpsgenoot, bezorgde ouder etc).

Praktische tips

Na theorie en uitleg met behulp van voorbeelden van elke gespreksvorm volgt meteen een praktischer hoofdstuk: ‘Gids voor de toepassing van deze ideeën’. Dus hoe en wat je in de praktijk kan doen om beter te connecten bij dat type gesprek. Handig zijn bijvoorbeeld de tips voor online communiceren bij het ‘Hoe voelen we ons’ gesprekstype want online communiceren is toch net even wat anders. Het is bijvoorbeeld aan te raden om extra beleefd te zijn en altijd eerst te beginnen met een begroeting. Ook kunnen woordjes als ‘alsjeblieft’ en ‘dank je wel’ in een mail al een hele hoop gedoe in de praktijk voorkomen.

Pointers

En bij de ‘Wie zijn we’ gesprekken staat in het praktische hoofdstuk aan het eind pointers voor het beter kunnen voeren van lastige gesprekken, zoals door van tevoren de richtlijnen goed te kaderen: wat kan wel in dit gesprek en wat kan niet, en dat het bijvoorbeeld een vertrouwelijk gesprek is etc. Ook nuttig is hoe Duhigg aangeeft dat het goed is om je van tevoren goed te bedenken bij (moeilijke) gesprekken:
1) wat je verwacht van het gesprek
2) hoe je het gesprek gaat beginnen
3) welke obstakels er mogelijk worden ingebracht
4) hoe je daar dan mee wil omgaan en
5) wat zijn de voordelen van dit gesprek?

Goed gesprek? Let’s match!

Wil je efficiënt kunnen communiceren, dan moet je eerst kunnen herkennen om welk soort conversatie het gaat en ons gesprek daarop aan laten sluiten: het zogenaamde matching-principe. Duhigg legt dit in het boek uit met diverse voorbeelden. 

Meer voorbeelden zou fijn zijn

Ik vond het een fijn, toch wel wat meer theoretisch, boek om te lezen en de voorbeelden vond ik interessant. Ikzelf miste echter meer praktische tips en tools en meer uitgewerkte voorbeelden/voorbeeldzinnen om terug op te vallen als je zelf echt aan de gang wilt gaan met wat Duhigg aanreikt. Het ‘Praktische hoofdstuk’ na elk gesprek voldeed daar dus niet geheel aan mijn verwachting. Want niet iedereen is een zelfstarter. Wat meer houvast zou daarom voor mijn idee fijn zijn geweest. Misschien een idee voor een volgende druk of boek, met bijvoorbeeld ook online audiovoorbeelden van gesprekken en hoe ze anders verlopen als je bepaalde dingen uit het boek toepast en uitvraagt … of juist niet doorvraagt? Dat zou voor mij veel meerwaarde geven aan een boek met als belangrijk thema verbinding met anderen.

Samenvattend: wil je meer in zijn algemeenheid te weten komen over communicatie en hoe je betekenisvolle gesprekken voert, dan is Supercommunicatie een goede, makkelijk leesbare basis.

Over Judith Niekel-Sjoerds

Judith Niekel-Sjoerds, MA MSc, is levenslooppsychologe, coach bij JNS Coaching en freelance Online Psychologe bij OpenUp. Haar missie is om mensen te helpen lichter te leven, werken, leren en slapen vanuit de positieve psychologie en ACT met behulp van incompany workshops en e-learnings. Zij heeft een column in een lokale krant over zaken waar je in vast kunt lopen en hoe je daarmee omgaat.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden