Maar voor de meeste mensen die voor 1970 geboren zijn – en daartoe behoor ik zonder enige twijfel – is het spelen van games haast iets van een andere planeet. Ik begrijp nog steeds niet wat er zo leuk aan is: met een console in je hand op televisie een zelfbedachte voetbalwedstrijd spelen of ervoor zorgen dat een macho held zo snel mogelijk van a naar b komt door onderweg zoveel mogelijk schurken te elimineren. En ik haak helemaal af als gamers met elkaar over hun passie praten. Dan gaat het over battlecast servers, driving, shooters en freeroaming scripted events. Geef mijn portie maar aan fikkie.
Gelukkig hoef ik me daarvoor niet te schamen. Volgens Bart Hufen bestaat de wereld namelijk uit twee categorieën mensen: digital natives en ‘digitale allochtonen’. Dat is een gegeven; niet minder maar ook niet meer. Als digitale allochtoon kan ik er dus nog altijd voor kiezen wat meer op te schuiven in die andere richting. En als ik marketeer was, zou ik dat zelfs uiterst serieus moeten overwegen. Want radio- en televisiereclame zijn uit – nou ja, zo goed als – en games zijn in. Aan Hufen zal het in ieder geval niet liggen; zijn boek biedt voldoende handreikingen.
In ‘Laat met je merk spelen’ wordt de gamingwereld, een industrie waarover nog maar weinig serieus is gepubliceerd, glashelder in kaart gebracht. Hufen legt uit wat games zijn, hoe ze worden gemaakt, wie games spelen en waar dat gebeurt. Maar vooral hoe je games op een effectieve manier als tool voor marketing en branding kunt gebruiken. Met name het hoofdstuk ‘What can games do for brands’ geeft het boek een bijzondere charme, omdat het aan de hand van een aantal aansprekende casussen laat zien dat games inderdaad heel succesvol kunnen zijn voor het behalen van doelstellingen op het gebied van product, prijs, personeel, plaats en promotie.
‘Laat met je merk spelen’ heeft de allure van een handboek. Alles wat je over marketing met online middelen moet weten, wordt helder en overzichtelijk uit de doeken gedaan, inclusief de betekenis van alle termen die voor digital natives gesneden koek zijn maar voor de rest vooralsnog abracadabra. Daarom is het boek een must read voor iedereen ‘van vóór 1970’ die met marketing zijn brood verdient. Daarnaast maakt Hufen aan jongere marketingprofessionals duidelijk hoe games gebruikt kunnen worden voor het vormgeven van merkbeleid en dat was nu juist waar de literatuur die eerder over dit onderwerp verscheen, het liet afweten. Hufens boek is, kortom, een aanrader in breedste zin van het woord.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.