Het beestje heeft verschillende namen. De een noemt het empowerment, de ander denkracht. Jan Kuipers heeft het in zijn nieuwste boek over Menskracht. Deze begrippen hebben alle drie gemeen dat ze afscheid nemen van de Taylor die werknemers als louter ‘handen’ zag.
Kenmerkend voor de Tayloriaanse opvatting is hoe er in de jaren dertig in de Twentse textielindustrie werd gereageerd op arbeiders die het waagden een verandering in het productieproces voor te stellen. Zij kregen ontslag met als motivatie: ‘Ga maar ergens anders werk zoeken als jij zo goed weet hoe het moet.’
Zo gaat het natuurlijk al lang niet meer. Maar het voorbeeld van de productiemedewerker bij Banner laat zien dat er vaak nog onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de kennis, kunde en creativiteit op de werkvloer. Kuipers’ boek Menskracht gaat er over hoe je als organisatie het talent, de passie en creativiteit van je medewerkers tot hun recht kunt laten komen. Daarbij borduurt Kuipers (oprichter en directeur van FranklinCovey Benelux) voort op de zogenaamde ‘achtste eigenschap’ van Stephen Covey.
Daarbij gaat het om zogenaamde kenniswerkers. Die werken als het ware vanuit ‘heel de mens’. Dat wil zeggen niet alleen met hun lichaam maar ook met hun hart, hun verstand en hun ziel. De crux is dat mensen op alle vier dimensies willen worden aangesproken. Wie zijn medewerkers terugbrengt tot minder dan die vier dimensies, schakelt delen van de potentiële menskracht in zijn team uit. En dat moet de moderne manager uiteraard niet willen.
In ‘Menskracht’ staan belangrijke aandachtspunten, valkuilen en tips voor deze managers. Het is een overwegend praktisch boek. Maar Grote Woorden worden niet geschuwd. Zoals door burgemeester van Renkum. Op de vraag van Kuipers wat zijn kracht is, antwoordt de burgervader nogal hooghartig: ‘Ik zet mensen graag in hun kracht.’ Maar in zijn eerste toespraak voor zijn medewerkers maakt hij het weer helemaal goed door - met een knipoog - te beweren: ‘Als je aan het einde van het jaar geen fouten hebt gemaakt, krijg je een slechte beoordeling.’
Over Annegreet van Bergen
Annegreet van Bergen is econoom, auteur van de bestseller Gouden jaren en journalist.