Gouman is 26, net afgestudeerd als socioloog en sindsdien werkzaam als adviseur bij Twynstra Gudde. Op basis van één artikel op frankwatching.com, over personal branding met social media, benaderde Sdu Uitgevers hem of hij over dat onderwerp een boek wilde schrijven.
In zin inleiding beschrijft Gouman ruiterlijk zijn verwondering: boeken worden toch geschreven door ‘oude wijze mensen’? Boeken over social media zijn tot nu toe geschreven door veertigers en vijftigers, bijna altijd vanuit de invalshoek van marketing of communicatie, schrijft veertiger Erwin Witteveen in het voorwoord (Witteveen schreeft samen met Martijn Aslander het boek Easycratie dat gaat over de toekomst van werken en organiseren). Op zich niks mis mee, reageert Gouman, maar daardoor gaat de aandacht nogal uit naar de middelen. Hij geeft er vanuit zijn achtergrond als socioloog een andere lading aan: hij benadert social media vanuit verschillende sociale netwerktheorieën. ‘It’s not about the tools, it’s about the mindset.’
Die benadering levert een origineel en inspirerend boek op. Dat een goede aanvulling is op de boeken die tot nu toe over dit onderwerp zijn gepubliceerd. Gouman kijkt naar de organisatie van de toekomst die straks bestuurd wordt door zijn generatie, de generatie Y. Deze twintigers hebben vanuit hun opvoeding meegekregen dat ze uniek, waardevol en bijzonder zijn. Die laten zich lastig binden aan een organisatie, kiezen meer dan ooit voor een zelfstandig bestaan. Voor een leven waarin ze zich voortdurend aan allerlei netwerken en netwerkorganisaties verbinden. Maar in zo’n netwerksamenleving moet men je wél goed kunnen vinden. En via social media direct een accuraat beeld krijgen van wie je bent en wat je kan.
Daarom wordt personal branding steeds belangrijker. Veel mensen duiken blanco in social media, zonder na te denken hoe ze deze moeten gebruiken, hoe ze er waarde uit moeten halen, stelt Gouman. Ze twitteren zich helemaal suf, over van alles en nog wat. Die berichten hebben grote invloed op de perceptie van anderen, zeker als die de persoon in kwestie in het echte leven niet kennen. Lang niet iedereen realiseert zich dat wat je online zegt, doet en plaatst, altijd invloed heeft op de wijze waarop anderen jou percipiëren.
Gouman haalt Simon Sinek aan: veel mensen weten wel wat ze doen en hoe, maar niet waarom. Dat geldt ook voor hun gedrag in social media. Daarom moeten ze voor zichzelf een heuse ‘social media strategie’ uitstippelen waarbij ze eerst moeten nadenken over de doelen die ze willen bereiken. Vervolgens moeten ze zichzelf als merk, dus als personal brand neerzetten, is Goumans stelling. Als voorbeeld geeft hij de slagzin van zijn eigen personal brand: ‘Tom. Realistisch en kansrijk!’
Dat lijkt een gemakkelijke, bijna ludieke kreet, maar Gouman is bloedserieus: zo’n slogan moet naadloos bij je passen. Wat is jouw essentie, waar ben je goed in, hoe wil je dat anderen jou zien? Handel daarnaar, zodat mensen via social media een duidelijk beeld van je krijgen.
Je zou er bijna huiverig van worden, maar Gouman laat zijn enthousiasme over de kansen die social media biedt, de boventoon voeren. Wat hij (terecht) mooi vindt: mensen worden in online communities beoordeeld op de bijdragen die ze leveren, daar waar in traditionele organisaties de functie en de formele positie veel zwaarder tellen.
Over Paul Groothengel
Paul Groothengel is freelance journalist.