Alles is Marketing is een handzaam en overzichtelijk boek. Voor een doorsneelezer in een korte tijd uit te lezen. Het boek is geschreven door Truus Koppelaar, directeur marketing van AFAS software. Ze schrijft het boek aan de hand van ervaringen en situaties binnen dit bedrijf.
Het boek is geschreven voor iedereen die aan marketing doet, maar vooral voor diegenen die er nog niet veel kennis van hebben. Het is gericht op zowel kleine zelfstandigen als grote organisaties. ‘Iedere ondernemer doet aan marketing’, stelt de auteur. Ze benoemt als voorbeeld het verse kopje muntthee voor de klant en de toon van e-mails.
In 3 fases neemt de auteur de lezer mee in het proces van marketing, van strategie via de marketingmiddelen naar de praktijk. Door het gebruik van deze fases krijgt de lezer een handzaam stappenplan. De eerste fase is het bepalen van je boodschap en waar je voor staat. Wanneer je je doelstellingen hebt bepaald kun je gaan bekijken welke middelen je gaat inzetten om die doelstellingen te behalen. Wat mij hierin opvalt, en wat ik zeker als ondernemer ook kan onderschrijven, is dat de aandacht vooral gericht moet worden op behoud van klanten en niet op het krijgen van nieuwe klanten. Dat zal voor veel ondernemers een eye-opener zijn. De klant moet niet alleen tevreden zijn, maar ‘fan’ worden. Pas dan zal je bereiken wat je voor ogen hebt. Laat de klant zien wat je toegevoegde waarde is, zodat zij zich aan je zullen binden. Niet alleen behouden dus van je klanten, maar fans maken. Zij zullen jouw diensten aanbevelen aan anderen. Een waardevol inzicht.
De omschrijving van de middelen die gebruikt kunnen worden zijn niet heel verassend, maar zijn wel duidelijk. De auteur benoemt diverse online en offlinemogelijkheden. Ook hier geeft zij weer aan dat het belangrijk is te denken vanuit de klant (dit is de rode draad in het boek), zodat je je via de juiste kanalen naar die plaats gaat begeven waar jouw klant zich bevindt.
Voor alle middelen die je inzet als ondernemer of bedrijf is het niet alleen belangrijk doelen te stellen, maar ook om resultaten meetbaar te maken. Door het hanteren van een referentiekader kun je eenvoudiger je resultaten meten. De auteur geeft hiervoor een bruikbare tip, n.l. het gebruik maken van een cockpit, ook wel dashboards. Helaas worden geen voorbeelden benoemd van aanbieders van cockpits.
Het boek bevat enkele handige formats en visuals die duidelijkheid geven. Het belang van de ‘samenwerking’ tussen marketing en sales wordt bijvoorbeeld goed weergegeven in de marketing-en salestrechter. De checklists achter in het boek zijn mijns inziens ‘slechts’ een opsomming van de besproken punten uit het boek, maar geven wel een goed beeld van de aandachtsgebieden bij de uitvoering en opzet van je marketing.
De conclusie en les die ik als lezer en ondernemer meeneem na het lezen van het boek Alles is marketing, is dat een goede voorbereiding, het stellen van de juiste doelen, het maken van een juiste klantanalyse en het meetbaar maken van je resultaten, je kan helpen tot het behalen van je (zakelijke) doelen. Prima boek voor de lezer die minimale kennis van marketing heeft en wil weten wat de mogelijkheden en aandachtsgebieden zijn.
Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB
Over Ineke Smits
Ineke Smits, persoonlijk virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe.