Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Think like a manager, don’t act like one

In Think like a manager, don’t act like one leert Harry Starren de lezer wijze managementlessen aan de hand van 75 oneliners. Toelichtingen op de onelines nemen hooguit een halve pagina in beslag.

Maarten Fijnaut | 2 september 2016 | 2-3 minuten leestijd

Op het eerste gezicht is het een makkelijke manier om een boekje te vullen, toch bevat het boek ondanks de opzet, heel wat waardevolle inhoud. Het geheel biedt een gezonde reflectie op leiderschap en management. Bovendien zetten de interessante inzichten aan tot denken. Iedere les is voorzien van interessant beeldmateriaal, wat zorgt voor een aantrekkelijk leesbaar boek. Met dit boek heeft Starren de lat hoog gelegd als eerste ‘opvolger’ van Think like a lawyer, don’t act like one (van Aernoud Bourdrez).

Van Harry Starren verschenen eerder managementboeken. Zijn ervaringen als trainer, adviseur, maar ook directeur van o.a. De Baak heeft hij ruime ervaring op het gebied van management en leiderschap. Dit kleine boekje wijkt af van zijn eerdere titels, deze keer weinig tekst en een uiterste beknopte ‘overdenkingen’. Met scherpe paragrafen en aantrekkelijke foto’s leest het boekje makkelijk weg. Een heerlijk vakantieboek dus, ook omdat iedere ‘les’ los staat van de rest en dus ook in willekeurige volgorde gelezen kan worden.

Op de omslag worden de 75 lessen ‘invalshoeken’ genoemd. Deze variëren van oude wijsheden als ‘bezint eer ge begint’, iets moderne kreten als ‘stel je oordeel uit’ tot iets meer controversiële lessen als ‘lees geen bestsellers’ (omdat anderen dat al doen) en ‘ziekte winst’ (voordeel behalen uit ziek zijn). De ‘invalshoeken’ zijn stuk voor stuk positief geschreven en bedoeld om de ogen van de lezer te openen. De humor zorgt regelmatig voor een grote glimlach op het gezicht. De interessante wetenswaardigheden, zoals ‘brandende kippen’, zorgen bij de lezer voor opgetrokken wenkbrauwen en ‘aha’ momenten.

Het boek is opgeknipt in 4 delen. Starren behandelt achtereenvolgens ‘de goede dingen doen’ (effectief bezig zijn), ‘de dingen goed doen’ (efficiënt handelen), ‘samenwerking met anderen’ en ‘gericht op de toekomst’. Alle lessen zijn inzichten die de auteur zelf heeft geleerd in het leven of wijsheden die hij van anderen mee kreeg. Of Starren de lessen zelf allemaal leeft is de vraag, zeker is dat hij ze goed weet te verkopen.

Think like a manager, don’t act like one is een leuk en handzaam boekje, zeer geanimeerd opgezet. De lessen zijn regelmatig herkenbaar en soms verrassend. Hierbij kan iedere pagina de oorsprong zijn van een stevige discussie of een animerend gesprek. Daarom ook interessant om samen met een team door te nemen en hierover met elkaar van gedachte te wisselen. Al met al een handig cadeautje voor jezelf of andere leiders, managers en geïnteresseerden in management. Scherp en inspirerend, klein maar fijn… Zeker een blijvertje in de boekenkast.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden